Läppäleikatun vaikea päänsärky

Hei. Olin aorttaläppä- ja nousevan aortan leikkauksessa 10-2016. Myös ddd-tahdistin piti asentaa. Pitkän toipumisen jälkeen yli 6 kk suurin ongelma hartiasärky ja auralliset migreenit. Ryhtini meni ilmeisesti huonommaksi rintalastan repiminen jälkeen, vaikka jumppaan ja liikun kovasti. Auroja tulee useita viikossa. Tk-lääkäri määräsi nopeasti migard-lääkettä ja sirdaludia, sanoen että jännityspäänsärky/migreeni. Marevanin vuoksi vain panadol käytössä, samoin diapam rentouttavana tarvittaessa. Minulla on keinot lopussa. Onko jotain tulehduskipulääkettä, mitä marevanin kanssa voisin syödä tähän? Panadol ei hartiasärkyyn auta. Minulla hartiat oli jo ennen leikkausta usein kipeät, mutta näköhäiriötä oli todella harvoin. Olen 37-vuotias mies.

21.9.2017
Pekka

Joskus rintalastan avaamisen jälkeen hartiaseudun ryhti joutuu koetukselle. Ryhti saattaa huonontua, minkä seurauksena oireina on kipu tai särky hartioissa, niskassa ja/tai päässä. Onneksi olet nuori eikä leikkauksesta ole pitkää aikaa, niin uskon, että ryhtiisi ja sitä kautta hartiaoireisiin voi vaikuttaa. Voimisteluohjelma saattaa osaltaan auttaa ryhdin ja liikkuvuuden parantamisessa. Kannattaa tehdä liikkeet huolella ja varsinkin liikeratojen loppuosat tarkasti. Mitä ahkerammin teet liikkeitä, sitä nopeammin huomaan muutosta. Fysioterapeutti voi myös ”avata” mahdollisia tiukkoja nivellukkoja ja pehmentää lihaksia sekä antaa henkilökohtaiset venyttely- ja liikkuvuusharjoitteluohjeet. Työssä on keskeistä huolehtia hyvästä ryhdistä ja työasennoista pitkin päivää. Myös taukojumppa on hyväksi. Kävely ja muu sellainen liikunta, jossa kädet heiluvat rytmikkäästi, on hyvää liikettä rintarangan nivelille ja sitä kautta koko niska-hartiaseutuun. Voit myös muistuttaa läheisiäsi tai työkavereitasi, että ”huomauttavat” sinulle, jos ryhtisi kaipaa ojennusta.

Valitettavasti perinteisiä tulehduskipulääkkeitä ei suositella käytettäväksi yhdessä Marevanin kanssa. Satunnainen tabletti, esimerkiksi kerran viikossa, ei yleensä aiheuta ongelmia, mutta käyttö ei saisi olla säännöllisen jatkuvaa. Parasetamoli on turvallinen, mutta migreenin hoidossa tehoton. Jos kyseessä on oikea migreeni, kannattaa hoitona käyttää migreenin täsmälääkkeitä, joihin kysymyksessä mainittu Migard kuuluukin. Jos tilanne ei e.m. ohjeista huolimatta helpota, kannattaa hakeutua neurologin vastaanotolle.

3.10.2017

Annukka Alapappila
Annukka Alapappila
Liikunta-asiantuntija

Anna-Mari Hekkala
Anna-Mari Hekkala
Ylilääkäri