Päänsärkyongelma

Sydäninfarkti (st tason lasku) 2016. Lääkitys cardace, atorvastatin, primaspan. Olen aloittanut uimisen kuntoilumuotona, n 1 km /40 min. Kuitenkin alkaa jossain vaiheessa särkeä päätä. Samoin käy, kun harrastamme seksiä. Pääkipu on joskus tosi kovaa. Ennen infarktia samalla tavalla, joskus piti jättää leikki sikseen. Pelottaa. Olen 59v nainen. Onko ahtaumia päässä vai mikä mättää. Mitä tehdä? 

19.3.2018
Uimari

Kysyjä kertoo sairastaneensa sydäninfarktin kaksi vuotta sitten. Kysymyksessä ei kerrota, tehtiinkö tässä yhteydessä pallolaajennustoimenpidettä, eli oliko mahdollista avata infarktin aiheuttanut sepelvaltimo.

Liikunta on tärkeä sydänlääke, ja onkin erinomaista kuulla, että kysyjä on aloittanut uintiharrastuksen. Ikävää, että päänsärkyongelma haittaa niin liikuntaa kuin seksuaalista kanssakäymistäkin. On epätodennäköistä, että päänsärky aiheutuisi sepelvaltimotaudista tai kysymyksessä mainituista lääkkeistä. Valtimoiden kovettumista eli ateroskleroosia esiintyy toki myös muualla elimistön valtimoissa kuten aivoihin verta vievissä valtimoissa. Aivoverenkiertohäiriön oireisiin kuuluu kuitenkin yleensä paljon muutakin kuin pelkkä päänsärky kuten esimerkiksi huimaus, puheen tuoton häiriö, puutumisoire tms.

Nouseekohan verenpaine turhan korkealle mainituissa tilanteissa? Tätä asiaa voisi selvittää rasituskokeella.

22.3.2018

Anna-Mari Hekkala
Anna-Mari Hekkala
Ylilääkäri