Xarelto-lääkkeen käyttö

Kohta 75 v mies. N. 11 vuotta sitten veritulppa vasempaan aivolohkoon, joka aiheutti lyhytaikaisia kongnitiivisia vaivoja. 9 vuotta sitten veritulppa oikeaan aivolohkoon, joka aiheutti pysyviä mutta lieviä vaihinkoja kehon vasemmalle puolelle ja ehkä myös kognitiivisia vaivoja. N 3 vuotta sitten ohitusleikkaus, josta hyvää vauhtia toipumassa. 

Vaivojen hoitoon syön lääkärin määräyksestä: Rosuvastatin Sandoz 10 mg 1 tbl iltaisin, Xarelto 20 mg 1 tbl aamuisin.
Liksäksi syön Somac 20 mg 1 tbl aamuisin, ja jaksottain cartexan nilkka ja polvinivelten hoitoon.

Näitten lisäksi syön aamuisin ja päivittäin magnessiumtabletteja yöllisiä vasemman jalan kramppeja vastaan (verisuonten pullistumia) ja Neuro Max forte tabletteja hermoston pintakipuja vastaan (polyneuropatia).

Väsyn mielestäni joka päivä aivan liikaa. Kysymykseni kuuluu: Voisinko siirtää Xareltotabettien nauttimista illaksi yhdessä kolesterolitablettien kanssa jotta voisin päästää eroon liiallisista väsymysvaivoista päivisin?

21.6.2018
Kysymys

Xarelto® (rivaroksabaani) on suora antikoagulantti, eli lääke joka ehkäisee verihyytymän syntymistä. Lääke otetaan kerran päivässä. Mahdollisimman tasaisen vaikutuksen aikaansaamiseksi olisi tärkeätä, että lääke otetaan aina samoihin aikoihin päivästä. Sillä ei kuitenkaan ole suurta väliä, ottaako lääkkeen aamuisin vai iltaisin. Pääasia on, että sen muistaa ottaa joka päivä. Jos joku päivä jää välistä, veritulpan vaara kasvaa heti.

Lääkkeen voi siis siirtää iltaan otettavaksi. Siirtoa ei kuitenkaan pitäisi tehdä yhtäkkisesti yhden vuorokauden aikana, vaan pikkuhiljaa siten, että siirtää ottoajan ensin lounaalle, seuraavana päivänä iltapäivälle jne. siten, ettei edellisen päivän annoksen jälkeen muodostu liian pitkää väliä seuraavaan annokseen.

Tämä lääke on myös tärkeätä ottaa ruoan yhteydessä, eli samalla pitäisi syödä jotain, jotta lääke imeytyy suolistosta eteenpäin.

Epäilen kuitenkin, että tämän lääkkeen ottoajankohdan siirtämisellä ei ole suurta vaikutusta mainittuun väsymysoireeseen. Jos väsymys on häiritsevää, pitää miettiä muita syitä. Sellainen voi olla esimerkiksi uniapnea tai anemia. Antikoagulanttilääkettä käyttävän tuleekin käydä säännöllisesti, vähintäänkin kerran vuodessa, mittauttamassa hemoglobiininsa.

29.6.2018

Anna-Mari Hekkala
Anna-Mari Hekkala
Ylilääkäri