Myönteisyyttä ruokapuheeseen

Kylässä sorruin santsaamaan juustokakkua. En malttanut kävellä lihiskojun ohi, vaan repsahdin herkuttelemaan. Tällaisten ajatusten parista havahtuu aika ajoin varmasti moni muukin. Jokainen kohtaa harmitusta aiheuttavia tilanteita, mutta niitä ei tarvitse jäädä murehtimaan.

Tuija Pusa, ravitsemusasiantuntija
Julkaistu 15.1.2019
Kuva Jarno Hämäläinen

Parikymmentä vuotta sitten työuraa aloitellessani terveysviestintä oli pitkälti tiedon levittämistä ja terveysriskeistä varoittelemista. Punakynääkin käytettiin ruokapäiväkirjoja arvioitaessa. Mediassa esitellään edelleen vinkkejä parempaan elämään ja listoja siitä, miten syödä terveellisesti. Syömisestä keskusteltaessa kieli kääntyy helposti ongelmien surkutteluun. Monia kalvaakin huono omatunto. Syyllisyys on kuitenkin hyvinvoinnin kannalta ikävä kumppani, sillä se saa harvoin ketään muuttumaan. Päinvastoin, se nujertaa entisestään.

Itsensä mollaamisen sijaan voisi pohtia, mitkä asiat syömisessä ovat jo hyvin. Ne voivat olla pieniäkin asioita: aamulla syöty puuro, kunnon aterian syöminen lounaalla tai tomaattiviipaleet leivän päällä. Jokaisen ruokavaliosta löytyy varmasti jotain positiivista, josta voi kiittää ja kehua itseään. Onnistumisista on helpompi lähteä liikkeelle kuin ongelmien kanssa taistelusta. Sillä se, mihin kiinnittää huomiota, kasvaa omassa mielessä suuremmaksi ja vahvistuu.

Hyvin onnistuvien ruokavalintojen ja syömisen osalta on hyvä miettiä, mikä minua auttaa niiden toteutumisessa. Mitkä asiat tukevat hyviä valintoja? Näin voi tunnistaa seikkoja, joita voi ottaa avuksi myös hankalissa tilanteissa. Hyvän syömisen hyötyjä voi myös pohtia: Mitä positiivisia vaikutuksia onnistumiset minulle tuovat? Mitä hyvää tämä tuottaa mielelleni ja keholleni? Onnistumisen ilon voi tuoda se, että tietää ruoan olevan hyväksi keholleen. Ihan yhtä tärkeää on ruokkia mieltä ja makunystyröitä spesiaaliherkuilla ilman syyllisyyttä. Kohtuuttomat tavoitteet ja turhat kieltolistat joutavat Ö-mappiin.

Onnistumisiin keskittyminen vahvistaa ajatusta siitä, että osaan ja pystyn. Hyviin asioihin keskittyminen vie lähes itsestään tilaa ongelmallisilta tottumuksilta. Esimerkiksi iltaisin esiin tupsahtava mieliteko saattaa vähentyä, kun keskittyy syömään päivällä riittävästi ja monipuolisesti. Onnistumisten päälle on helpompi rakentaa joustavaa ruokasuhdetta ja hyvinvointia.

Voisin siis kääntää ajatuksen niin, että kyse ei ollutkaan sortumisesta ja repsahtamisesta, vaan juustokakku kruunasi ystävän kanssa vietetyn mukavan hetken ja lihis toi mieleen mukavia muistoja lapsuudesta. Yksittäisiin poikkeamiin voi suhtautua armollisesti ja kääntää katseen kohti onnistumisia.

Tuija Pusa

Tuija Pusa
Ravitsemusasiantuntija
tuija.pusa@sydanliitto.fi
+358405358308

Lue seuraavaksi