Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Ohjeita vertaisohjaajalle sydänsairaan liikunnasta

Liikunnan tulee kuulua sydänsairautta sairastavan elämään koko loppuelämän ajan.

Annukka Alapappila
Julkaistu 28.8.2018
Kuva: Anna Kara

Sydänsairaan on hyvä liikkua oman kuntonsa mukaisesti, välttää kilpailuhenkistä liikuntaa ja muistaa liikunnan rauhallinen aloittaminen ja päättäminen. Näin liikunnasta tulee miellyttävämpää, mikä auttaa tekemään liikunnasta säännöllistä.

Äkillisiä kovia ponnisteluja ja ylävartalon staattista lihastyötä kuten lumen luontia, raskaiden taakkojen nostamista ja kantamista on syytä välttää.

Liikunnan harrastamista kannattaa välttää heti ruokailun jälkeen, väsyneenä, sairaana, krapulassa, tuulisella ja/tai kovalla pakkassäällä.

Nitrot kannattaa pitää aina mukana ja käyttää niitä mahdollisen kipuoireen ilmaantuessa liikunnan aikana. Oireen ilmaantuessa on hyvä hiljentää vauhtia tai levähtää hetki.

Päivittäinen, puoli tuntia hikoilua tai hengästymistä aiheuttava liikunta johtaa jo selviin terveyshyötyihin. Pikku hiljaa tavoitteeksi voi asettaa tunnin päivittäisen liikunta-annoksen. Liikunnan ei tarvitse olla yhtäjaksoinen tapahtuma, vaan voit kerätä päivittäisen liikunta-annoksen lyhyemmistä liikuntatuokioista.

Hyötyliikunta tarjoaa erinomaisia lisämahdollisuuksia liikkua. Monet normaaliin päivärytmiin luontevasti sopivat fyysisen aktiivisuuden muodot, kuten portaiden käyttäminen hissin sijasta ja työmatkat kävellen tai pyöräillen kuluttavat niin paljon energiaa, että niistä kertyy viikoittain tavoiteltava kokonaismäärä.

Myös sydänsairaalle sauvakävely sopii mainiosti liikuntamuodoksi. Tärkeää on kävelysauvojen oikea pituus.

Lue seuraavaksi