Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Sydänoireiden ehkäiseminen

Pehmeä liikkeelle lähtö nostaa hieman sykettä, lämmittää lihaksia ja vilkastuttaa verenkiertoa ja vähentää näin rytmihäiriöiden ja muiden oireiden ilmaantumista.

Paula Mannonen ja Annukka Alapappila
Julkaistu 21.5.2015
Kuva: Tiina Eloranta

Kotoa ei kannata sännätä liikkeelle kovaa vauhtia tai jyrkimpään ylämäkeen, vaan verkkainen alku ja verryttely valmistavat elimistöä tulevaan. Pehmeä käynnistys nostaa hieman sykettä, lämmittää lihaksia ja vilkastuttaa verenkiertoa ja vähentää näin rytmihäiriöiden ja muiden oireiden ilmaantumista. Alkuverryttelyksi käyvät taivutukset, lyhyet kevyet venytykset, jalkojen ja käsien heiluttelu ja liikkumisen rauhallinen aloittaminen, ja sen tulisi kestää noin 5-10 minuuttia.

Liikunnan päätteeksi on puolestaan hyvä hidastaa vauhtia ennen lopettamista, jotta verenpaine ei laske liian nopeasti. Loppuvenyttely on myös tärkeää. Se ehkäisee lihasten kipeytymistä, parantaa lihasten venyvyyttä ja nivelten liikkuvuutta sekä vähentää vammojen syntyä.

Heti ruokailun jälkeen tai jonkun rasituksen jälkeen kannattaa odottaa jonkin aikaa ennen liikunnan harrastamista. Myös kylmyys ja kuumuus lisäävät kuormitusta.  Pakkasella on huolehdittava riittävän lämpimästä pukeutumisesta ja hengitysilmaa voi lämmittää esimerkiksi kietomalla huivin suun eteen.  Kuuman sään aikana liikuntaan kannattaa varata aikaa aamulla tai illalla, jolloin on viileämpää.

Jotkut sydänlääkkeet laskevat sykettä ja verenpainetta, jolloin kuormittavampi liikunta voi tuntua tavallista hankalammalta. Kysy lääkärissä omasta lääkityksestäsi. Joskus on hyvä odottaa 1-2 tuntia lääkkeiden oton jälkeen ennen kuin harrastaa ripeää liikuntaa.

 

Lue myös Liikunnan hyödyt sydämelle ja verenkierrolle

Lue seuraavaksi