Tunne arvosi – mittaa verenpaineesi

Kaikkien tulee tietää verenpainetasonsa ja päivittää tieto vähintään muutaman vuoden välein, keski-iästä eteenpäin vuosittain. Verenpainearvoa ei voi päätellä päänsäryn, huimauksen, muun oireen tai oireettomuuden perusteella. Se selviää vain mittaamalla.

Mari Blek-Vehkaluoto, kehittämispäällikkö
Julkaistu 31.5.2018
Kuva: Johannes Romppanen

Yksittäinen kertamittaus on suuntaa antava. Jos yksittäisessä mittauksessa herää epäily kohonneesta verenpaineesta, lasketaan todellinen verenpainetaso viikon ajan aamuin-illoin tehtyjen kaksoismittausten keskiarvo. Seurannassa riittää neljän päivän jakso. Tilanteen mukaan mittaussarja uusitaan vuosittain, muutaman kuukauden välein tai kuukausittain.

Kummasta kädestä mitataan? Minkälaisella mittarilla? Mikä on luotettava verenpaineen mittaustekniikka? Lue lisää verenpaineen mittaamisesta.

Ihanteellinen verenpaine

Verenpainetasot ovat Suomessa kansainvälisesti korkeita. Miehistä 58 prosentilla ja naisista 48 prosentilla oli kohonnut verenpaine tai verenpainelääkitys. Jatkuvasti koholla oleva verenpaine vaurioittaa verisuonia, sydänlihasta, aivoja ja munuaisia. Mitä korkeammaksi verenpaine kohoaa, sitä suurempi sepelvaltimotaudin ja aivoinfarktin riski on.

Ihanteellinen verenpaine on alle 120/80 mmHg eli elohopeamillimetriä. Tämän ylittyessä kannattaa jo kiinnittää huomiota elintapoihin. Kohonnutta verenpainetta hoidettaessa pyritään kotona itse tehdyssä mittauksessa keskimäärin alle 135/85 elohopeamillimetriin. Ammattilaisen mittaamana pyritään alle 140/90 elohopeamillimetriin.

Tunne pulssisi

– Vaikka kotimittari näyttää myös pulssilukeman, ei se välttämättä kerro pulssin säännöllisyydestä. Epäsäännöllinen pulssi voi olla merkki eteisvärinästä. Pulssi kannattaa tarkistaa tunnustelemalla se aamuin illoin. Katso ohjeet pulssin tunnusteluun.

Lue seuraavaksi

T
Verenpaine
Lue artikkeli
T
Verenpaine
Lue artikkeli
S
Rytmihäiriöt
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
Lue artikkeli
Kaupallinen yhteistyö
15.4.2019

Sydämen asialla

Lue artikkeli
T
Ylipaino
Lue artikkeli
T
Tupakkatuotteet ja alkoholi
Lue artikkeli
R
Terveellinen syöminen
Lue artikkeli