Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

22.9.2018
·
Anna-Mari Hekkala
·

Olen 65-vuotias mies. Vuonna 2003 minulla todettiin liian matala syke, joka aiheutti hetkellisiä tajunnanmenetyksiä. Se korjattiin tahdistimella ja oli hyvä. Noin vuosi sitten ilmeni hengästymistä. Sitä tutkittiin ja todettiin vajaatoiminta. Päätyttiin vaihtamaan tahdistin DRT-D-tahdistimeen, jonka  seuraukena oloni on parantunut aivan totaalisesti. Mutta sen surauksena ajokortista otettiin pois C. Olen henkeen ja vereen karavaanari. Ihmettelen suuresti, koska oloni on viimeisen päälle hyvä. Ainuastaan mielialani on kortin menettämisen vuoksi tosi maassa. Tunnen itseni täysin olemattomaksi. Liikenneturvallisuuteen sillä ei olen mitään tekemistä, koska nykyisellä autolla ei saa ajaa kuin 80 km tunnissa ja jos vaihtasin auton alle 3 500 kg painavaan, saisin ajaa 100 km tunnissa. Kumpi on vaarallisempi? Olisin valmis vaikka minkälaiseen testiin, jotta saisin kortin C1-luokkaan. Onko mitenkään mahdollista saada mistään kardiologin lausuntoa, jossa olisi tämä mahdollisuus? Olen ollut eläkkeellä jo yli kymmenen vuotta ja ajanut matkailuautolla Marokkoa myöten, eikä ole ollut mitään ongelmaa ainakaan terveyden suhteen. Nyt en ole ajanut toukokuun alun jälkeen yhtään. Sillon luovutin vanhan kortin pois, enkä voi vaihtaa autoani taloudellisten syiden vuoksi. Saanko  apua mistään

25/07/2018

Epätoivoinen ajokortin suhteen

Vastaus

CRT-D-tahdistin tarkoittaa sitä, että samassa laitteessa on sydämen vajaatoiminnan hoidon ominaisuuksia (CRT, cardiac resyncronization therapy) ja henkeä uhkaavia rytmihäiriöitä hoitava ominaisuus (D, defibrillator). Ajokortin muutos liittyy tähän jälkimmäiseen ominaisuuteen, eli rytmihäiriötahdistimeen.

Ajokorttilupien terveysvaatimukset perustuvat liikenteen turvallisuusviraston eli Trafin antamiin yksiselitteisiin ohjeisiin, jotka on laadittu viimeksi 1.1.2016.

Ajokorttiluokkia on kaksi. Ryhmään 1 (R1) kuuluvat moottoripyörän, henkilöauton (paino alle 3,5 tonnia), pakettiauton (paino alle 3,5 tonnia), ambulanssin sekä henkilöautovetoisen ajoneuvoyhdistelmän kuljettajat sekä traktorin ja mopon kuljettajat. Ryhmään 2 (R2) kuuluvat kuorma-auton, linja-auton ja niistä muodostuvien ajoneuvoyhdistelmien kuljettajat. Myös yksityisajossa oleva yli 3,5 tonnin painoinen henkilöauto tai matkailuauto edellyttävät R2-korttia. Taksinkuljettajilta edellytetään vähintään ryhmän 1 ajokorttia, mutta lisäksi R2-terveysvaatimusten tulee täyttyä.

Ohjeissa todetaan selvästi, etteivät R2-ajokorttiluvan terveysvaatimukset täyty rytmihäiriötahdistimen asennuksen jälkeen.

Näin ollen pelkäänpä, ettei ajokorttiluvan palauttamiselle ole mitään tehtävissä. Ymmärrän, että rakkaasta harrastuksesta luopuminen on tuskallista, vaikka fyysinen kunto onkin laitehoidon myötä selvästi parempi. Tässä tilanteessa joutuu nyt pohtimaan vakavasti sellaista menopeliä, jota voi kuljettaa nykyisellä ajoluvalla.

31/07/2018

Anna-Mari Hekkala

Lue seuraavaksi