Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

23.6.2015
·

Resepteissänne on ainesosana margariinia. Olenko ymmärtänyt oikein, että kasvisrasvat sisältävät enimmäkseen omega-6-rasvahappoja, jotka lisäävät tulehduksia. Tulehduksistahan tiedämme, että ne ovat lähes kaikkien kroonisten sairauksien, kuten sydäntauti, syöpä, nivelvaivat jne. taustalla. Eikö sydäntautisten tulisi pyrkiä käyttämään omega-3-rasvahappoja, jotka ovat tulehduksia estäviä?

Olen huomannut, että ns. rasvateoria sydäntaudeissa ammutaan alas hyvin monilla tahoilla nykyään ja että tyydyttyneet rasvat eivät olekaan vaarallisia.

22/06/2015

Vastaus

Sydänsairaiden, kuten kaikkien muidenkin, tulisi saada ravinnosta sekä omega-6 että omega-3 rasvahappoja. Ihmiselle välttämättömistä rasvahapoista (= rasvahappoja, joita elimistö ei pysty itse valmistamaan) linolihappo on omega-6 sarjan rasvahappo ja alfalinoleenihappo on omega-3 sarjan rasvahappo. Linolihappoa tarvitaan esimerkiksi ihon kunnon ylläpitämisessä. Sekä omega-6 että omega-3 rasvahappoja tarvitaan solukalvojen rakennusaineina sekä eikosanoidien lähtöaineina. Eikosanoidit ovat yhdisteitä, jotka säätelevät elimistössä esimerkiksi verenpainetta, veren hyytymistä, immuunivastetta ja tulehdustilaa.

On totta että matala-asteinen tulehdus on liitetty moniin kroonisiin sairauksiin. Tiedetään myös, että monia omega-3 rasvahapoista tuotettavia eikosanoideja tarvitaan tulehduksen lievittämisessä, kun taas omega-6 rasvahapoista tuotettavia eikosanoideja tarvitaan veren hyytymisessä ja tulehdustilan ylläpitämisessä mutta myös tulehduksen lievittämisessä. Ylenmääräinen omega-6 rasvahappojen saanti suhteessa omega-3 rasvahappojen saantiin tai toisinpäin voi mahdollisesti estää toisen ryhmän rasvahappojen hyödyntämistä elimistössä. Näiden syiden takia on ajateltu, että runsas omega-6 rasvahappojen saanti voisi edistää tulehdusreaktioita. Tutkimuksissa runsas omega-6 rasvahappojen saanti ei ole kuitenkaan johdonmukaisesti johtanut tulehdustekijöiden lisääntymiseen tai vähenemiseen. Lisäksi on viitteitä siitä, että paitsi omega-3 rasvahappojen saanti myös linolihapon saanti ja omega-6 rasvahappojen riittävä pitoisuus verenkierrossa ovat yhteydessä pienempään sydän- ja verisuonisairauksien riskiin. Omega-3 ja omega-6 rasvahappojen saannin suhteella ei ole havaittu yhteyttä sydänsairauksien riskiin. Ravitsemussuosituksissa korostetaan, että molempien ryhmien rasvahappojen riittävä saanti ravinnosta on tarpeellista, eikä omega-3 ja omega-6 rasvahappojen saannin suhteelle ole annettu suositusta.

Useimmissa Suomessa markkinoilla olevissa kasvimargariineissa pääasiallinen rasvanlähde on rypsiöljy, josta saadaan pääasiassa kertatyydyttymättömiä rasvahappoja mutta lisäksi sekä omega-6 että omega-3 rasvahappoja. Sen sijaan esimerkiksi auringonkukka- ja soijaöljyssä on omega-6 rasvahappoja enemmän ja omega-3 rasvahappoja vähemmän kuin rypsiöljyssä.

Suomalaisten ruokavaliossa rypsiöljy, rypsiöljypohjaiset margariinit ja kala ovat keskeisimmät omega-3 rasvahappojen lähteet. Margariinien käyttö yhdistettynä kasviöljyjen, kalan sekä pähkinöiden ja siemenien käyttöön auttaa turvaamaan sekä riittävää omega-3 että omega-6 rasvahappojen saantia. Toki omega-3 rasvahappojen saannin tehostaminen nimenomaan kalan muodossa on suotavaa niin sydänpotilaalle kuin kaikille muillekin, koska runsas kalankäyttö näyttää yhdistyvän pienempään sydänsairauksien ja äkillisten sydäntautitapahtumien riskiin.

Rasvatutkimusta ja rasvakeskustelua seuratessa on hyvä muistaa, että vaikka tyydyttyneen rasvan saanti ei ole kaikissa seurantatutkimuksissa osoittautunut itsenäiseksi sydäntautien riskitekijäksi, sekä seurantatutkimusten että kokeellisten tutkimusten perusteella tyydyttyneiden rasvahappojen korvaaminen monityydyttymättömillä rasvahapoilla on sydänterveyden kannalta eduksi. Lisäksi kokeellisissa tutkimuksissa on havaittu, että runsaasti tyydyttynyttä rasvaa sisältävä ruokavalio nostaa veren LDL-kolesterolipitoisuutta voimakkaammin kuin runsaasti tyydyttymätöntä rasvaa sisältävä ruokavalio. Muun muassa näiden syiden takia ravitsemussuosituksissa kehotetaan korvaamaan kovan rasvan lähteitä pehmeän rasvan lähteillä.

 

Vastaajana Heli Virtanen, TtM, ravitsemustiede

23/06/2015

Lue seuraavaksi