Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Testa dina matvanor

Hjärtmärket på förpackningen berättar med ett ögonkast att produkten är ett näringsmässigt bättre val i sin egen produktgrupp: ett bröd med lägre salthalt, frukostfilngor som inneholler mindre socker, en mer fiberrik pasta.

Julkaistu 11.10.2015

1. I butiken gör jag mina matinköp



2. Jag äter i allmänhet grönsaker, frukt eller bär



3. Mitt morgonmål innehåller oftast följande produkter: fettfattiga mjölk- eller köttprodukter. Fiberrika spannmålsprodukter, grönsaker/frukt/bär



4. Jag sammanställer min lunch eller middag enligt ovanstående tallriksmodell



5. Då jag är törstig dricker jag i allmänhet



6. Jag hoppar över huvudmålet



7. På dagen äter jag bara lite, vilket leder till, att jag på kvällen inte kan kontrollera mitt ätande. Detta händer



8. Då jag ser på TV eller läser en tidning brukar jag småäta eller äta mat



9. Då jag har öppnat en chokladplatta, chipspåse, karamellpåse, ett kexpaket eller motsvarande har jag svårt att sluta äta. Detta




10. Jag äter eller småäter när jag är stressad, trött eller ensam eller i situationer, som förorsakar motsvarande känslor




11. Jag äter i allmänhet då, när




Svar fördelning
0% 25% 50% 75%100%
0% 25% 50% 75%100%

Börja om

Grönt alternativ

På den här punkten är dina matvanor i skick. Det är bra! Valet stöder tillägnandet av hälsosamma matvanor. Vardagsätandet är ju med tanke på helheten det viktigaste; enstaka fester och avvikande veckoslut gör ju nödvändigtvis inte matvanorna ohälsosamma.

Blått alternativ

På den här punkten är dina matvanor i skick. Du tycks förstå principerna för ett hälsosamt ätande och kan också fungera enligt dem, men håller ändå inte alltid fast vid dina planer. Fastän det finns saker att förbättra, har du kanske redan funderat på dina matvanor och vet, hur du kunde förbättra dem så att de blir ännu hälsosammare. Det är redan ett stort steg framåt.

Rött alternativ

På den här punkten borde du utveckla dina matvanor. Valet stöder inte tillägnandet av hälsosamma matvanor. Med tanke på helheten borde du fästa större uppmärksamhet på dina matvanor och fundera på, vilka av dessa du skulle vara redo att ändra på. Redan med små förändringar får du resultat till stånd.

Lue seuraavaksi