Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Testa dina motionsvanor

En god kondition minskar hjärtriskerna.

Julkaistu 11.10.2015

1a. Jag förbättrar min uthållighetskondition med rask motion flera dagar i veckan, till exempel rask promenad, sammanlagt




1b. Jag förbättrar min uthållighetskondition med ansträngande motion flera dagar i veckan, till exempel bollspel, skidning, löpning, sammanlagt




2. Jag höjer min muskelkondition, till exempel med träning på gym och gymnastik, i veckan




3. Jag förflyttar mig till våningar högre upp i ett hus, i allmänhet



4. Då jag besöker butiken



5. Resorna till och från arbetet gör jag



6. I mitt arbeta rör jag på mig mycket




7. Jag tycker om följande motionsformer












8. Jag lyckas ordna tid åt mig själv för motion om jag så vill





9. Den vanligaste orsaken till, att jag inte motionerar är






10. Motionerande ger mig tillfredsställelse





11. Motion ger mig








Svar fördelning
0% 25% 50% 75%100%
0% 25% 50% 75%100%

Börja om

Grönt alternativ

På den här punkten är dina motionsvanor i skick med tanke på din hälsa och ditt välmående. Det är bra! Viktigast är, att motionera regelbundet, vilket ofta är enklast att genomföra i form av vardagsmotion. Fortsätt på samma sätt!

Rött alternativ

På den här punkten kunde du kanske med tanke på din hälsa och ditt välmående utveckla dina motionsvanor. Du kan granska dina motionsvanor och fundera på, vad du skulle vara redo att ändra. Alla vanor lyckas du kanske inte förändra, men redan med små förändringar får du resultat till stånd.

Lue seuraavaksi