Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Testa ditt saltintag

För mycket salt höjer blodtrycket.

Julkaistu 11.10.2015

För mycket salt höjer blodtrycket och är också annars skadligt för hjärtat. Det skadliga i salt, eller natriumklorid, är natrium. Kroppen behöver natrium, men bara mindre än ett gram per dygn. Denna mängd fås redan från fisk, kött och mjölk, så extra salt behövs inte alls. Med det här testet får du reda på din egen saltanvändning.

Kryssa i varje punkt för det alternativ, som bäst beskriver din saltanvändning.

1. Tillsätter du i allmänhet salt i den färdiga maten




2. Jag äter i allmänhet bröd, som innehåller salt




3. Jag använder på brödet eller i mattillredningen




4. Jag använder vanligtvis ost, som innehåller salt





5. Jag använder konserver, halvfabrikat eller korv (till exempel färdiga portioner, mikroportioner, hamburgare, knackkorv och annan korv, konserverade champinjoner eller grönsaker, delikatessgurka, sill, rökt fisk, tonfisk, oliver, räkor))





6. Jag använder i mattillredningen eller tillsätter i den färdiga maten kryddsåser eller kryddor som innehåller salt (till exempel sojasås, örtsalt, senap, ketchup, aromsalt, buljongtärning, chilisås)





7. Jag äter potatischips, salta nötter, salta kex eller popcorn





Tyhjennä

Vad poängen berättar om ditt saltintag

19–24 poäng

Tänker du bli en saltstod? Dina smaklökar tycker kanske om salt, men garanterat inte ditt hjärta. Man vänjer sig vid mindre salt redan på några veckor, det är säkert. Om ditt blodtryck redan är högt, skulle det absolut vara klokt, att minska på saltmängden. Du kan också så småningom vänja dig vid saltfattigare kost genom att stegvis minska på saltmängden. Viktigast är, att du genast börjar med förändringarna och inte först i morgon! Läs noga vinkarna för att minska på saltmängden.

13–18 poäng

Du tycks vara en vän av salt mat, men det blir knappast svår för dig att minska. Också ditt hjärta kommer att uppskatta, att du minskar på användningen av salt. Om ditt blodtryck redan är högt, skulle det absolut vara klokt, att minska på saltmängden. Bekanta dig med vinkarna för att minska på saltmängden. Munnens smaklökar vänjer sig redan på några veckor med en saltfattigare kost.

7–12 poäng

Bra! Du är på väg i rätt riktning. Ännu behöver du granska dina matvanor, innan din kost är tillräckligt saltfattig. Bekanta dig med vinkarna för att minska på saltmängden. Det skulle vara speciellt viktigt att minska på saltmängden, fall du har högt blodtryck.

0–6 poäng

Strålande! Dina smaklökar ha har redan vant sig vid saltfattig mat. Fortsätt bara lugnt på samma sätt.

Lue seuraavaksi