Flytta dig till innehållet

Fokus på blodtrycket

Med blodtryck avser man trycket i artärerna. Trycket uppstår när hjärtat dras samman och pumpar ut blod i artärerna.

 

Blodtrycket stiger tillfälligt när man spänner sig, rör sig eller anstränger sig. Det är normalt att blodtrycket varierar tillfälligt. Men konstant högt blodtryck skadar hjärtmuskeln och blodkärlen.

Högt blodtryck är en av de största riskfaktorerna för artärsjukdom. Risken ökar ytterligare av högt kolesterol, diabetes, rökning, övervikt, fysisk inaktivitet och stor alkoholkonsumtion.

Högt blodtryck varken syns eller känns. Så enda sättet att få reda på blodtrycket är att mäta. Det är bra att låta mäta blodtrycket regelbundet.

Blodtrycket anges med två siffror.

Den högsta siffran visar trycket när hjärtat dras samman (systoliskt tryck) och den lägsta är trycket i hjärtats vilofas (diastoliskt tryck).

Blodtrycket anges i millimeter kvicksilver (mmHg).

Det går att påverka blodtrycket. Högt blodtryck minskar av reducerat saltintag, regelbunden motion, viktminskning och stresshantering. Blodtrycket sjunker också när man dricker mindre alkohol och slutar röka.

Livsstilsförändringar ger utslag på några månader och i bästa fall har de samma effekt som en blodtrycksmedicin. Om det inte räcker med livsstilsförändringar, måste man ta blodtrycksmediciner. Det är din läkare som bestämmer om de behövs eller inte.

  • Idealiskt blodtryck under 120/80 mmHg
  • Normalt blodtryck under 130/85 mmHg
  • Tillfredsställande blodtryck
  • 130–139/85–89 mmHg
  • Högt blodtryck 140/90 eller högre mmHg
  • Värdet 140/90 mmHg mätt av yrkespersoner motsvarar värdet 135/85 mmHg mätt i hemförhållanden

Rör på dig

Motionera i rask takt minst 2 timmar och 30 minuter i veckan.

Pröva gärna nya motionsformer.

Lär dig nytt, bli van – njut av motion!

Snåla med saltet

Ät mindre salt. Det är det viktigaste elementet i kosten för att sänka blodtrycket. Det minskar insamling av vätska i kroppen och hjärtat har lättare att arbeta. Det är natriumet i saltet som är skadligt.

Kroppen behöver bara små mängder natrium och det får vi i oss via de dagliga baslivsmedlen, bl.a. mjölk, fisk och kött. Det anstränger njurarna och höjer blodtrycket när överskottsnatrium ska ut ur kroppen.

Största delen av vårt saltintag är dolt salt i maten. Salthalten anges i livsmedelsförpackningens näringsinnehållsförteckning. I salthalten ingår både tillsatt salt och livsmedlets naturligt natrium.

Välj produkter med låg salthalt och undvik salt i matlagningen.

Salthalten är låg om den är högst
Produktgruppen Salthalten, %
Bröd och bakverk 0,7
Känckebröd och skorpor 1,2
Frukostflingor och gryn 1,0
Påläggs- och middagskorv 1,5
Uppskuret av helt kött 2,0
Ost 1,2
Färdiga måltider och såser 0,8
Kött- och fiskprodukter, vegetariska matprodukter, t.ex. köttbullar 1,2

Hjärtmärket hjälper dig att handla produkter som innehåller mindre salt och fett. Då är det lätt att äta hälsosammare.

På restaurang kan du välja att äta en hälsosam lunch märkt med Hjärtmärket. www.sydanmerkki.fi

Gör dig av med extrakilon

Ät mycket grönsaker och använd fettfria mjölkprodukter. Det hjälper dig att sänka blodtrycket. Ät gärna minst sex handfull grönt, bär och frukt om dagen plus minst tre glas eller portioner fettfria mjölkprodukter om dagen.

För att få bukt med högt blodtryck är det bra att tänka på att varje dag använda mjuka fetter i tillräckligt stora mängder, minska intaget av hårda fetter och få i sig mycket fibrer. Ät helst fisk två till tre gånger i veckan. Hårt fett finns i stora mängder i feta mjölk- och köttprodukter, bakverk, kokosfett och palmolja. Vegetabiliskt olja, margarin och fisk innehåller däremot mjukt fett i stora mängder.

Om du är överviktig, räcker det som mål att bestående gå ner 5–10 procent av kroppsvikten.

www.pienipaatospaivassa.fi

Fimpa för gott

Blodtrycket går ner redan efter några rökfria dagar. www.stumppi.fi

Var måttlig med alkohol

Drick med måtta, om du dricker. Gränsen för måttlighetsdrickande går vid ett standardglas om dagen för kvinnor och två för män – men inte varje dag i veckan.

Se upp med lakrits

Lakritprodukternas (lakrits, salmiak) innehåller glycyrrhizin som kan få blodtrycket att stiga. Om ditt blodtryck är högt, undvik dem. Det är också skäl för andra att använda lakritsprodukter med måtta.

 

Lue seuraavaksi

Sökning

Hittades 0 resultat