Flytta dig till innehållet

Välj så här

Tabellen hjälper dig att välja mat som medverkar till att sänka kolesterolet.

Julkaistu 11.11.2015
Uppdaterad 26.8.2018

Var noga med att hålla dig till den gröna linjen om kolesterolvärdet är högt.

Bra val

  • hårt fett och kolesterol bara i små mängder

Fett: Vegetabilisk olja och flytande margariner, vegetabiliskt margarin, bl.a. Becel, Becel pro.activ, Benecol, Flora, Keiju, Sunnuntai Juokseva

Mjölkprodukter: 

  • Fettfri mjölk och surmjölk plus kvark. 
  • Fettfri fil och yoghurt plus vegetabilisk yoghurt, bl.a. Alpro soya, Nordic soygurt, Yosa. 
  • Mycket mager (under 10 % fett) ost, färskost, smältost och grynost, bl.a. Aamupala 5 %, Edam 9 %, Kadett 5 %, Polar 5 %, Polar 10 %. 
  • Ost och färskost på vegetabiliskt fett, bl.a. Julia, Julius.
  • Grädde på vegetabiliskt fett (under 10 % fett), bl.a. Alpro soya Ruoka, Flora Kevyt Ruoka, Flora Kevyt Ruoka, Oatly Ruokaan, GoGreen Ruoka

Kött, fisk och ägg:

  • Kyckling, kalkon, och magert kött, bl.a. filé och stek
  • Mager köttfärs (under 7 % fett)
  • Helt kött (under 4 % fett), bl.a. kokt skinka, skinkfilé, aladåb, skinkschnitzel, varmrökt skinka (”palvad”)
  • Alla fisk- och musselarter
  • Äggvita och tofu

Färdigmat:

  • Mager färdigmat (under 5 % fett)
  • Spannmålsprodukter
  • Fullkornsbröd, -gröt, -pasta, -ris
  • Fettsnål mysli och fettsnåla frukostflingor, (under 10 % fett), bl.a. Elovena Kauramuro, Mustikka Mysli, TalkMURU

Grönt, bär och frukt:

  • Potatis, grönsaker, baljväxter, bär och frukt (färsk, fryst, konserverad)
  • Mandel, nötter och frön

Dressing:

  • Dressing på vegetabilisk olja, bl.a. fransk dressing, senapsdressing, dressing på olja och balsamico
  • Kolesterolfri majonnäs och sås

Drycker:

  • Vatten, te, bryggt kaffe, snabbkaffe, choklad (på vatten eller fettfri mjölk)

Ät mer sällan

Bakverk och desserter:

  • Sorbet, mjölkglass och mager glass på vegetabiliskt fett (under 6 % fett)
  • Vetebulle och bakverk på vetedeg (under 10 % fett), bl.a. bärpaj, skorpor, kringlor

Övrigt:

  • Kalorisnål läsk och saft
  • Frukt- och skumgodis, marsipan, halva, nougat, marmelad, tabletter (”pastiller”), lakrits och salmiak (stora mängder kan höja blodtrycket)

Mindre mängder

  • hårt fett och kolesterol i viss utsträckning

Fett:

  • Hårt bords- och bakmargarin, matfettsblandningar 30 % och 40 %, bla. Kevyt Levi, Lätta, Oivariini, Sunnuntai

Mjölkprodukter:

  • Enprocentig mjölk och lättmjölk, mager (1–2 % fett) surmjölk och yoghurt, enprocentig fil, lätt gräddfil och matlagningsyoghurt
  • Mager (10–17 % fett) ost, färskost, smältost och bondost, bl.a. Aamupala 12 %, Edam 17 %, Magré 17 %, Oltermanni Kevyt 17 %, Polar 15 %, Viola kevyt, Polar 10 %
  • Grädde på vegetabiliskt fett (över 10 % fett), bl.a. Flora Ruoka

Kött, fisk och ägg:

  • Kött där det finns en del synligt fett, köttfärs och magra köttprodukter (under 12 % fett), bl.a. mager länkkorv och knackkorv
  • Räkor och andra skaldjur
  • Högst två ägg i veckan

Färdigmat:

  • Färdigmat (5-8 % fett), bl.a. köttmakaronilåda, köttpotatismoslåda

Spannmålsprodukter:

  • Piroger, bl.a. karelska piroger, potatispiroger
  • Feta frukostflingor och fet mysli (över10 % fett)

Grönt, bär och frukt:

  • Potatis tillredd med rekommenderat fett, magra sallader med majonnäs, bl.a. Kevyt Punajuurisalaatti

Dressing:

  • Yoghurt- och gräddfilsdressing (under 2 % fett)

Drycker:

  • Espresso och espressodrycker på fettfri mjölk

Ät mer sällan

Bakverk och desserter:

  • Glass och vegetabilisk glass (6–10 % fett), bl.a. mjukglass

Helst inte alls

  • hårt fett och kolesterol i stora mängder

Fett:

  • Smör, lättsmör, kokosfett, palmolja, matfettsblandningar 60 % och 80 %, bl.a. Flora Kulta, Ingmariini, Oivariini

Mjölkprodukter:

  • Helmjölk, fet (över 2 % fett) surmjölk, fil, yoghurt, bl.a. AB-surmjölk, Bulgarisk yoghurt
  • Fet ost, mögelost, färskost och smältost, bl.a. Aura, Crème Bonjour, Edam, Emmental, Koskenlaskija, Oltermanni, Olympia, Pohjanpoika, Viola
  • Grädde, matlagningsgrädde, gräddfil, smetana, crème fraiche (över 10 % fett), kokosmjölk och kokosgrädde

Kött, fisk och ägg:

  • Kött med synligt fett, bl.a. revbensspjäll, sidfläsk, kotletter
  • Köttfärs (över 12 % fett), korv, bacon, leverkorv och leverpastej, paté, inälvor, bl.a. Lördagskorv, Balkankorv, Skinkkorv, Gouterkorv
  • Fisk stekt i fett som bör undvikas, rom

Färdigmat:

  • Mycket fet färdigmat (över 8 % fett), bl.a. pizza, hamburgare, pommes frites, panerade biffar och nuggets, fiskpinnar

Spannmålsprodukter:

  • Gifflar, köttpiroger, pastejer

Grönt, bär och frukt:

  • Feta potatisrätter och vegetariska rätter tillredda på fett som bör undvikas, bl.a. frestelse, gratinerade grönsaker, gräddpotatis
  •  
  • Potatis-, svamp-, rödbetssallad och italiensk sallad med mycket grädd- eller majonnässås
  • Chips, kokosnöt

Dressing:

  • Dressing och majonnäs som innehåller grädde, gräddfil, crème fraiche, smetana eller äggula

Drycker:

  • Kokt kaffe, kaffe- och chokladdryck på fet mjölk

Ät mer sällan

Bakverk och desserter:

  • Gräddglass och gräddparfait (över 10 % fett)
  • Mycket feta bakverk och desserter (över 10 % fett), bl.a. syltmunkar, wienerbröd, kex, chokladtårta, kakor och pajer på mördeg, mousse

Övrigt:

  • Läsk, saft och alkohol (vid höga triglycerider)
  • Choklad, toffee, kolagodis, fudge och tryffel

Hjärtmärket hjälper dig att handla produkter som innehåller mindre mängder hårt fett och salt. På restaurang kan du välja att äta en hälsosam lunch märkt med Hjärtmärket.

 

Lue seuraavaksi

Sökning

Hittades 0 resultat