Sairastuminen on tärkein syy tehdä elämäntapamuutos

Vaikka terveys ja terveelliset elämäntavat ovat puhuttaneet suomalaisia viime vuosina paljon, ei pelkkä puhe riitä saamaan suomalaisia puntaroimaan päivittäisiä tapojaan.

Yksi elämä -terveystalkoiden teettämään kyselyyn vastanneista tuhannesta suomalaisesta yli 60 % oli sitä mieltä, että tärkein peruste elämäntapojen muuttamiselle olisi oma sairastuminen. 

Onko siis niin, että suomalaisen pitää sairastua ennen kuin hän on valmis muuttamaan elämäntapojaan?

– Terveyttä ja hyvää oloa pidetään helposti itsestään selvänä ja vasta uhka sen menettämisestä saa meidät heräämään siihen, ettei terveys ole pysyvää, pohtii tutkimustulosta Sydänliiton terveysjohtaja Marjaana Lahti-Koski Yksi elämä -terveystalkoista.

Tehdyn tutkimuksen mukaan suomalaiset heräävät tekemään terveellisempiä valintoja silloin, kun he itse tai heidän läheisensä sairastuvat. Myös terveydenhuollon ammattilaisen kehotus saattaa herättää suomalaisen miettimään päivittäisiä valintojaan.

Miksi kannattaisi herätä jo aiemmin?

Terveellisempään elämäntapaan siirtymistä ei kannata jättää niin sanotusti viime tippaan, sillä päivittäisillä valinnoilla on kauaskantoista vaikutusta riskiin sairastua esimerkiksi sydän- ja verisuonitauteihin, tyypin 2 diabetekseen ja syöpiin. Terveelliset elämäntavat eivät välttämättä estä sairastumista, mutta voivat lykätä sitä ja edistävät toipumista.

– Terveellisistä elintavoista on aina iloa. Koskaan ei ole liian aikaista tai myöhäistä kiinnittää niihin huomiota, muistuttaa Lahti-Koski.

Suomalaiset kyllä jo hyvin tietävät, että runsas alkoholin käyttö sekä tupakointi lisäävät terveydellisiä riskejä. Terveellisessä elämässä on hyvä muistaa myös ravinnon, liikunnan, unen, stressin ja ihmissuhteiden merkitys. Terveitä elintapoja ei kuitenkaan tarvitse lähteä hampaat irvessä suorittamaan (ja tavoittelemaan taivaita), vaan pienillä arkisilla valinnoilla voi saada aikaan suuren vaikutuksen. Tähtäimessä voi olla suurikin muutos, mutta esimerkiksi kuntoilu on helpompi aloittaa lyhyillä lenkeillä kuin maratonilla ja stressin vähentäminen hivenen pidemmillä yöunilla.

Tiedä omat terveysarvosi

Omat riskit sairastumiseen voi testata monella tavalla. Esimerkiksi Yksielama.fi-sivulta löytyy linkki valtimosairauksien riskitestiin, jonka avulla voi testata riskin sairastua sydän- tai aivoinfarktiin, tyypin 2 diabetekseen ja muistisairauteen. Omat terveysarvot on syytä tuntea. Jokaisen olisi hyvä tietää oman verenpaineensa, kolesteroliarvonsa sekä vyötärön ympärys. Näitä lukuja käyttämällä voi itse tai terveydenhuollon ammattilaisen avulla tehdä oman riskiarvion.

– Perintötekijöilleen ei voi mitään, mutta omilla elintavoillaan voi merkittävästi vaikuttaa riskitekijöiden tasoon, painottaa Marjaana Lahti-Koski.

 

Yksi elämä selvitti maaliskuussa 2016 suomalaisten terveyteen liittyviä asenteita sekä tapoja. Tiedot kerättiin web-kyselynä 8.3.–11.3.2016 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 1006 henkilöä. Kyselyn toteuttajana toimi YouGov Finland.

 

Kaipaatko tukea elintapamuutokseen?

Pieni Päätös Päivässä kannustaa tekemään asioita, jotka saavat juuri sinut voimaan hieman paremmin.