Sydänviikkoa vietetään ulkona!
#sydänviikko

Nyt ollaan ihan pihalla!

Sydänviikkoa vietetään kaikkialla Suomessa 15.-22.4.2018. Kannustamme kaikkia astumaan ovesta ulos ja nauttimaan pihalla olosta. 

Tältä sivulta löydät parhaat vinkit retkeilyyn ja ulkona liikkumiseen. Sydänviikolla nostamme esiin ulkoilun ja luonnon vaikutuksia mielen ja kehon hyvinvoinnille. Myös paikalliset Sydänyhdistykset viettävät Sydänviikkoa ulkona. Olet tervetullut mukaan tapahtumiin! Tule yhdessä ystäväsi kanssa tai itseksesi. Katso täältä sinua lähinnä olevan Sydänyhdistyksen tapahtumia.

Sydänviikko toteutetaan yhteistyössä Suomen Ladun kanssa. Sydänviikolla järjestetään yhteisiä Polulle Sydämellä -tapahtumia. 

Kuntosalina metsä, puisto ja piha

Liikunta parantaa lihasvoimaa, jota tarvitaan lähes kaikissa päivittäisissä toiminnoissa. Iso osa kaatumisista johtuu huonosta tasapainosta ja alaraajojen lihasvoiman heikkoudesta. Koskaan ei ole liian myöhäistä vahvistaa lihaksia. Metsä, puisto tai oma piha ovat mainioita kuntosaleja. Katso alla olevat videot ja kokeile esimerkiksi näitä liikkeitä liikkuessasi luonnossa!

Katso video: Kiveltä ylös.

Nouse kiveltä ylös ja istu taas. Keskivartalon lihakset auttavat ryhtiä pysymään hyvänä ja siten ehkäisevät muun muassa selkäkipuja.

Jalan nosto

Jalan nostot harjoittavat samalla myös tasapainoa. Suuri osa kaatumisista johtuu huonosta tasapainosta.

Punnerrus

Pystypunnerrus onnistuu puuta tai seinää vasten. Punnerruksista saat voimaa myös yläraajoihin.

Puuhun kurkotus

Tämä liike tuntuu mukavasti pohjelihaksissa.

Mies ulkoilee metsässä

Tutussa metsässä on helppo aloittaa polkujuoksu

Tutussa metsikössä, jossa kannot ja kuopat ovat tuttuja, on helppo kokeilla polkujuoksua. Epätasainen maasto tuo tasapainoilun kautta uudenlaisen haasteen juoksemiseen. Polkujuoksuun voi yhdistäkää myös puunrunkojen yli loikkaamista suoraan tai käsillä auttaen sekä pieniä pudotuksia esimerkiksi kiviltä, joista voi hypätä turvallisesti alas.

Takareidet

Pohkeet

Rintalihakset

Venyttely estää lihasten turhaa kiristymistä

Lihasten venyttely tekee hyvää ja parantaa nivelten liikkuvuutta. Keskeistä on tuntea venytys juuri venytettävässä lihaksessa ja antaa venytyksen kestää 15-20 sekuntia. 

Sydänmerkki retkievas

Muista pakata eväsreppu mukaan

Luontoelämyksen voi kokea ihan lähelläkin: pihalla, puistossa, lähimetsässä tai mökillä. Tarvitset mukaan tietysti hyvät eväät ja mukavaa seuraa. Kunnon eväät varmistavat retken onnistumisen!

Kurkkaa Sydänmerkin retkieväsvinkit täältä.