Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Yhden hengen ruokatalous hoituu pakastamalla

Tytti Lindqvist on ehtinyt olla jo yli kymmenen vuotta eläkkeellä taloushallinnon työstään. Hän asuu itsekseen Vantaalla ja osallistuu aktiivisesti Vantaan Sydämen toimintaan. Syksyllä hän yllättyi iloisesti, kun sai Sydänliiton kultaisen ansiomerkin toiminnastaan sydänterveyden edistämiseksi.

Soili Soisalo
Julkaistu 1.2.2016
Tytti Lindqvistille maistuvat perinteiset suomalaiset maut. Kuva: Ulla-Maija Hänninen

Sepelvaltimotauti iski Tytti Lindqvistin elämään kuin salama kirkkaalta taivaalta viitisentoista vuotta sitten.

– Aluksi hätäännyin, kun en tiennyt miten sairauden kanssa eletään, mutta sitten aloin ottaa asioista selvää. Vantaan Sydän ry:stä sain myös tietää Asutko yksin -toiminnasta. Kävin heti kurssin ja perustin kerhon, Tytti kertoo. – Päätin, että en jää yksin kotiin murehtimaan sairastumistani.

Syksystä lähtien kerhoon on kuulunut muitakin kuin yksin asuvia, kun toimintaa uudistettiin. Tytin mielestä on lähes liikuttavaa, miten tärkeänä kerholaiset pitävät kokoontumisia. Kaikki ovat jo vanhempaa väkeä, joille tapaamiset tuovat virkistävää vaihtelua arkipäiviin pari kertaa kuukaudessa.

– Saan itsekin paljon iloa kerhosta. Sen vetämien ei tunnu vaivalta, vaan virkistää minua joka kerta, Tytti vakuuttaa.

Välillä kokoonnutaan jonkin sydänasioihin liittyvän teeman ympärille sairaanhoitajan, jalkaterapeutin tai muun asiantuntijan johdolla. Ohjelmaan mahtuu myös leikkiä ja laulua, ja keväällä aloitetaan lukupiiri.

– Olen innokas lukija. Kun tutustuin Minna Lindgrenin Ehtoolehto-sarjaan, päätin heti, että kokemus täytyy jakaa. Ne ovat niin hauskoja ja ajatuksia herättäviä kirjoja, Tytti selittää.

Tytin kalenteri on täynnä ohjelmaa. Kuntosali, jumppa ja sauvakävely pitävät reippaan isoisoäidin vauhdissa. Sydäntoiminnan lisäksi Tytti osallistuu eläkeläisyhdistyksen teatteri- ja konserttiretkiin, risteilyihin ja muihin tilaisuuksiin. Sukuakin on helppo tavata, kun pojan perhe ja lapsenlapset perheineen asuvat lähikunnissa. Haastattelun aikaan Tytti valmistelee juuri syntymäpäiväänsä, jolloin nuorin lapsenlapsenlapsikin on tulossa juhlimaan hänen kanssaan.

Arkena sinkkutalouden ruuanlaittohaasteet ovat Tytille tuttuja, sillä hän syö mieluimmin kotiruokaa joka päivä.

– Eilenkin huomasin ruokaa laittaessani, että voi ei, kuorin taas aivan liikaa perunoita keittoa varten, Tytti kertoo. Hän on ratkaissut yhden hengen ruuanvalmistuksen niin, että tekee esimerkiksi keittoja ja laatikkoruokia isomman määrän kerralla ja pakastaa ruuat kerta-annoksina.

Sydänruoka ei tuota Tytille ongelmia, mutta hän on kärsinyt paljon mahavaivoista, jotka lopulta osoittautuivat Crohnin taudiksi. Sitä sairastavat noudattavat yksilöllistä ruokavaliota, josta jätetään pois huonosti sulavat ja vaivoja aiheuttavat ruoka-aineet.

Perinteiset suomalaiset maut maistuvat Tytille. Tosin mahan pitäminen rauhallisena asettaa esimerkiksi vihannesten ja hedelmien käytölle rajoituksia, niitä ei voi syödä raakana vaan ne on kypsennettävä. Joskus täytyy perinteisiä ruoka-aineita korvata toisilla. Jouluna hän valmisti lanttulaatikon tilalle vatsaystävällisempää bataattilaatikkoa yhteiseen joulupöytään, josta nautittiin lapsenlapsen luona.

Vinkkejä sinkkutalouden keittiöön

  • Valmista suurempi määrä kerralla, jäähdytä heti ja säilytä annoksina. Jääkaapissa valmis ruoka säilyy hyvin muutaman päivän, pakastimessa muutaman kuukauden.
  • Pidä kirjaa pakastamistasi ruoka-annoksista, että muistat käyttää kaikki ruuat.
  • Viipaloi kokonaiset leivät ja pakasta muutaman viipaleen annoksina.
  • Paahda jäiset leipäviipaleet, niin niistä tulee tuoreen veroisia
  • Jos et halua käyttää paljon aikaa ruuanvalmistukseen, käytä puolivalmisteita, kuten keittojuureskuutioita tai pakastekasviksia.
  • Valmiista salaattisekoituksesta on helppo koota ruokaisa salaatti: Lisää salaatin päälle kypsää kalaa tai kananpoikaa, raejuustoa, pähkinöitä tai papuja, mausta öljykastikkeella ja nauti täysjyväsämpylän kanssa.
  • Jos et ehdi valmistaa ruokaa, täydennä valmisruoka ateriaksi, lisää lautaselle salaattia ja ota hedelmä jälkiruuaksi.
  • Valitse sydänystävällisiä valmisruokia, joissa ei ole liikaa suolaa tai kovaa rasvaa. Tarkista valmisruokien tuoteseloste: ruuat ja kastikkeet ovat vähäsuolaisia, kun suolaa on enintään 0,7 grammaa sadassa grammassa tuotetta, lihapullissa ja muissa kala- tai kasvisruokavalmisteissa 0,9 g/100 g. Rasvan määrän on hyvä jäädä alle 5 g/100g.

Lue seuraavaksi