Hyppää sisältöön
Etusivu / Jäsenhankinta / 10 vinkkiä jäsenhankintaan

Olemme koostaneet sinulle 10 vinkkiä jäsenhankinnan tueksi yhdistyksen tapahtumassa.

  1.  Jäsenhankintakampanjan tärkeimmässä roolissa olet sinä, Jäsen. Jos olet tyytyväinen yhdistyksesi toimintaan, kerro siitä muille, jos taas et, kerro siitä meille. Mitä enemmän Sydänjäseniä on, sitä parempaa toimintaa ja palvelua pystymme tarjoamaan sekä sitä paremmat mahdollisuudet meillä on vaikuttaa paikallisesti, alueellisesti ja valtakunnallisesti.
  2.  Yleisesti suurin syy, miksi henkilö ei ole liittynyt sydänyhdistyksen jäseneksi, vaikka toiminta olisikin lähellä sydäntä on, ettei kukaan ole suositellut jäsenyyttä. Uskalla puhua jäsenyydestä sen tuomista iloista, eduista ja mahdollisuuksista. Sydänliiton jäsenyys on hyvä tuote eikä sen myymistä tarvitse nolostella. Päinvastoin, sydänjärjestö tarjoaa mahtavia etuja, tietoa ja monia ilon aiheita elämään. Tämä sanoma pitää vaan myydä uskottavasti henkilölle, jota sydänasiat koskettavat ja joka on vähänkään kiinnostunut toiminnastamme.
  3. Uuden jäsenen hankkimisen voi rinnastaa myyntityöhön. Myyntitilanteessa kysymys on aina kahden ihmisen välisestä kohtaamisesta. Hyvä myyjä osaa luoda luottamuksen ilmapiirin. Hän saa asiakkaan/jäsenen huomaamaan, että hänellä on jokin tarve, johon jäsenyys on ratkaisu. Hyvä myyjä on siis myös hyvä kuuntelija. Kun uskot asiaasi ja myytävääsi palveluun/tuotteeseen, uskot myös itseesi.
  4.  Tunne tuotteesi eli jäsenyys. Jotta pystyt tehokkaasti hankkimaan uusia jäseniä, tutustu huolella siihen, mitä etua ja iloa Sydänliiton jäsenyydestä todella on. Tutustu myös muiden järjestöiden jäsenyyksiin ja näin pystyt kertomaan, mitä meiltä saat enemmän kuin muilta ja miksi juuri meidän jäsenyys kannattaa.
  5. Yhteyden luominen mahdolliseen uuteen jäseneen. Ihmisten välinen vuorovaikutus on jännää ja aina yllätyksiä täynnä. Näin ollen et pysty toimimaan jäsenhankintatilanteissa kaikkien ihmisten kanssa samalla tavalla. Voit verrata potentiaalista jäsentä johonkin tuntemaasi henkilöön ja pohtia, miten aloittaisit kyseisen henkilön kanssa keskustelut. Esittele selkeästi itsesi ja kättele, jos tämä tuntuu sopivalta. Reilu kädenpuristus antaa aina vakuuttavan tunnelman. Keskustelu on luontevinta aloittaa aina paikasta, missä olette, esim. luennon jälkeen kysymys ”Mitä piditte luennosta?” Usko itseesi ja tuotteeseesi eli jäsenyyteen. Älä yritä olla enempää tai vähempää kuin, olet sillä aitous puhuttelee aina.
  6. Kun olet luonut yhteyden potenttialisen jäsenen kanssa,  sinun pitää selvittää hänen tarpeensa ja saada hänet kertomaan niistä. Tarpeiden myötä yleensä sitten syntyy paljon syitä, miksi liittyä jäseneksi ja sitten, mitä hyötyä jäsenyydestä olisi hänelle.
  7. Käytä Sydänliiton, -piirin ja yhdistyksen materiaaleja hyväksi jäsenhankinnassa. Hyviä aineistoja jäsenhankintaan ovat Sydän-lehti, Tervetuloa jäseneksi -lehtinen, piirin/yhdistyksen toimintalehtinen ja jäsenkirje.
  8. Luontevin hetki jäsenhankintatilanteen päättämiselle on, että olet juuri esittänyt keskustelukumppanillesi ratkaisun tämän tarpeeseen. Hyvä keskustelun päätöskysymys on, että eiköhän täytetä tämä jäseneksiliittymislomake yhdessä, niin saadaan tämä asia kerralla kuntoon. Suora kysymys on aina tehokas ja mahdollisen uuden jäsenen on aina itse saatava päättää kantansa. Tilannetta ei saa jättää roikkumaan ilmaan. Älä päästä keskustelukumppaniasi lähtemään ennen asian ratkaisua. Harva meinaan tulee täyttämään liittymislomaketta jälkeenpäin.
  9.  Lopuksi muista onnitella uutta jäsentä hyvästä päätöksestä ja toivota hänet tervetulleeksi Sydänjärjestöön. Älä päästä uutta jäsentä tyhjin käsin kotiin vaan anna hänelle Sydän-lehti, Tervetuloa jäseneksi -lehtinen jossa tietoa jäsenyydestä sekä yhdistyksen tervetuloakirje jossa kerrotaan yhdistyksen toiminnassa.
  10. Pidä yhteyttä jäseniin lähettämällä yhdistyksen toimesta jäsenkirje (vähintään 2krt vuodessa) tai vastaava, jossa kerrotaan yhdistyksen toiminnasta ja tapahtumista. Uskalla myös pyytää uusia jäseniä aktiivitoimijoiksi yhdistykseen.

Lue seuraavaksi

Ajankohtaista
Suunnittelu
Toimintaideoita
Viestinnän työkalut