Skip to content

Sydänmerkki ruokapalveluihin – vaikuttamisen vaiheita

Ruokapalveluihin vaikuttamalla voidaan helposti edistää tuhansien ihmisten terveyttä. Terveellisten aterioiden valmistaminen on lähes ilmainen investointi

Mari Olli, tuotepäällikkö
Julkaistu 9.10.2020
Päivitetty 16.10.2020
Kuva: Sydänmerkki/Suvi Laine
Monilla paikkakunnilla sydänyhteisö on toiminut keskustelunavaajina terveellisten Sydänmerkki-aterioiden saamiseksi kunnan ruokapalveluihin. Työ on ollut tuloksellista esimerkiksi Seinäjoella, Rovaniemellä ja Kouvolassa.
Usein kumppaniksi on saatu diabetesyhteisön aktiiveja: Sydänmerkki sekä Diabetesliiton että Sydänliiton yhteinen tavaramerkki.
Toisinaan mukana on ollut myös muiden Yksi elämä -järjestöjen paikallistoimijoita: onhan tavoite terveemmästä Suomesta meidän yhteinen. Ole siis rohkeasti yhteydessä myös muihin Yksi elämä yhteisöihin alueellasi. Pidä mielessä myös muut toimijat, joita terveellisen ruuan tarjoaminen voisi kiinnostaa, esim. kunnan hyvinvointikoordinaattori.

Vaikuttamistyö alkaa suunnittelusta

Yksi elämä -terveystalkoissa on tuotettu vaikuttamisen työkirja, josta on hyötyä vaikuttamisen vaiheissa. Työkirja sisältää myös hyviä kokemuksia vaikuttamistyötä tehneiltä. Tässä vaiheita tiivistetysti:

  1. Kootkaa asiasta kiinnostunut porukkaa ajamaan terveellistä ruokailua omaan kuntaan.
  2. Määritelkää yhdessä kehittämiskohde, joka voi olla esimerkiksi ”meidän kunnan lasten ja nuorten ruokapalvelut entistä paremmiksi, Sydänmerkin mukaisiksi”.
    Lasten ja nuorten terveyden edistäminen on aihe, jota harva vastustaa. Kuntalain mukaan kuntalaisten hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen on kunnan perustehtävä.

    Kuntien hyvä työ näkyväksi

    Monissa kunnissa on vuosikausia panostettu terveelliseen ruokaan. Ravitsemuslaadultaan ruoka päiväkodeissa ja kouluissa onkin usein erinomaista! Haasteena onkin useammin se, että lapset, heidän huoltajansa tai henkilökunta eivät ole tietoisia vastuullisesta toiminnasta. Sydänmerkki auttaa tekemään terveellisen ruuan näkyväksi. Toisaalta, jos työ ruuan ravitsemuslaadun kehittämiseksi on vielä alussa, Sydänmerkki-ateria tarjoaa kriteerit. Kriteerit ovat yhtenäiset eri ikäryhmille suunnattujen ravitsemussuositusten kanssa. Tarjoamalla Sydänmerkki-ruokaa, ruoka on siis samalla suositustenmukaista. 

  3. Valitkaa joukostanne vastuuhenkilö, joka vetää vaikuttajaporukkaa. Vastuuhenkilö hallitsee kokonaisuuden, mutta työ tehdään yhdessä.  Perehtykää yhdessä Sydänmerkkiin, niin olette vakuuttavia vaikuttajia. Päättäjiin ja viranhaltijoihin vaikutetaan asiantuntemuksella.
  4. Sopikaa tapaaminen ruokapalveluista vastaavan, esimerkiksi ruokapalvelupäällikön kanssa.  Tapaamisessa esitellään Sydänmerkki-ateriaa lyhyesti, valmiin esityksen avulla.  Esityksen  saa Mari Ollilta. Tapaamiselle on hyvä luoda tavoite, esimerkiksi että tavattava henkilö vie asiaa eteenpäin tai tekee päätöksen asian valmistelun aloittamisesta.
  5. Asia on helpompi ottaa omaksi, kun se esitetään positiivisessa hengessä. Ruokapalveluiden jo tekemälle työlle kannattaa antaa arvostusta ja kertoa, että Sydänmerkillä hyvästä palvelusta tehdään vielä parempi. Jos ruokapalvelut haluavat asiasta lisätietoa, sitä löytyy verkkosivuilta tai Sydänliiton Mari Ollilta.
  6. Sydänmerkin käyttöönoton eteneminen voi hiukan vaihdella kunnittain. Joskus asia etenee ruokapalveluiden kanssa käydyn keskustelun jälkeen kuin itsestään. Toisissa kunnissa saatetaan ehdottaa kuntalaisaloitteen tekemistä: aloitteen myötä asia menee luottamushenkilöiden keskusteltavaksi, jolloin  siihen sitoudutaan myös muualla kuin ruokapalveluissa. Joskus  kannattaa tehdä asiasta kiinnostuneen valtuutetun kanssa yhteistyötä: hänen tekemänsä valtuustoaloitteen myötä etenemiselle saadaan arvokasta vetoapua.
  7. Pitäkää yhteyttä. Tapahtuu eteneminen millä keinoin hyvänsä, keskustelukumppaneiden kanssa kannattaa olla ajoittain yhteydessä ja kysyä, missä vaiheessa asian eteneminen on. Jos joku asia mietityttää, voitte pyytää Mari Ollia olemaan yhteydessä ruokapalveluihin.
  8. Tehkää tavoitteesta näkyvä. Kertokaa vaikuttamistyöstä paikallislehdille ja sosiaalisen median kanavissa.
  9. Aina vaikuttamistyö ei tuota tulosta, erinäisistä syistä. Ruokapalveluissa saattaa olla meneillään muita kehittämisprojekteja, jolloin ajankohta ei juuri nyt ole Sydänmerkille otollinen. Joskus taas käyttöoikeusmaksu saatetaan kokea suurena, tai käyttöönotolle vaaditulle työlle ei ole tekijää. Vaikka vaikuttamistyö ei heti tuottaisikaan  toivottua tulosta, on se hyödyllistä. On runsaasti kokemuksia siitä, että Sydänmerkki alkaa edistyä ruokapalveluissa nopealla tahdilla myöhemmin, kun ajankohta on otollisempi.

 

Terveellinen ruoka ei ole kallista

Kehittämistyö voi tyssätä resurssien puutteeseen: asiaa pidetään tärkeänä, mutta jos se vaatii suuria taloudellisia panostuksia, asia tyssää herkästi.

Ruuan ravitsemuslaadun kehittämisen suhteen tätä vaaraa ei ole: Sydänliitossa on selvitetty, että aterioiden toteuttaminen Sydänmerkin mukaan ei ole ns. epäterveellisempää ruokatarjontaa kalliimpaa.

Terveellisten aterioiden tarjoaminen voi myös tuoda koko maan tasolla kymmenien miljoonien vuotuiset säästöt

Lue seuraavaksi

Search

Found 0 results