Hyppää sisältöön
Etusivu / Varainhankinta / Varainhankintavinkit sydänyhdistyksille

Varainhankintavinkit sydänyhdistyksille

Varainhankinta on monessa yhdistyksessä elintärkeä osa toimintaa, koska sillä mahdollistetaan toiminnan jatkuminen. Lue tästä vinkit ja suosituimmat varainkeruutavat sydänyhdistyksissä.

Julkaistu 20.3.2020
Päivitetty 17.3.2023

Yhdistyksen varainhankinta voi pitää sisällään laajan valikoiman erilaisia varainkeruutapoja. Varainhankinta on monessa yhdistyksessä elintärkeä osa toimintaa, koska sillä mahdollistetaan toiminnan jatkuminen. Tutustu tarkemmin eri varainhankintamuotoihin, joita voitte yhdistyksessä ottaa käyttöön tai joiden kautta voitte saada toiminnalle tukea.

Nämä tavat ovat suosituimpia meillä sydänyhteisössä. Näillä on helppo aloittaa yhdistyksen varainhankinta: 

  • lipaskeräys
  • talkoot 
  • kahvilat ja myyjäiset 
  • pienarpajaiset 
  • kannatustuotemyynti (kortit, adressit ja pinssit)

 

Kokeile myös näitä tapoja oman yhdistyksesi toiminnassa:

  • erilaisten kulutustavaroiden myynti (sukat, keksit, vessapaperi, jne.) 
  • tapahtumien järjestäminen (hyväntekeväisyyshuutokauppa, tukikonsertti tai -tilaisuus) 
  • kannatusjäsenyys 
  • testamenttilahjoitus 
  • lahjoitusten pyytäminen yrityksiltä

 

Lue tästä lisätietoa suosituista varainhankintatavoista. Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun. Tarvittaessa voit kysyä lisää Sydänliiton varainhankintatiimiltä.

 

Pienarpajaiset 

Pienarpajaisilla tarkoitetaan tavara-arpajaisia, joissa arpojen yhteenlaskettu myyntihinta on enintään 2 000 euroa ja jossa arpojen myynti ja voittojen jako tapahtuu samassa tilaisuudessa. 

Pienarpajaisten yhteydessä mainitulla samalla tilaisuudella tarkoitetaan tapahtumaa, johon yksi ja sama yleisö osallistuu ja on paikalla koko ajan. Sama yleisö on siis paikalla koko ajan; sekä arpojen myynnin että voittojen jaon aikana. Saman yleisön vaatimus ei täyty esimerkiksi toreilla, kauppojen auloissa tai messuilla järjestettävissä tilaisuuksissa. Saman tilaisuuden määritelmä ei täyty myöskään silloin, kun kysymyksessä on pitkään kestävä tilaisuus, jossa yleisö vaihtuu tilaisuuden aikana. Pienarpajaisissa tarkoituksena on, että yleisö valvoo arpajaisten toimeenpanoa. 

Pienarpajaiset ovat yleishyödyllisten yhteisöjen varainhankintamuoto ja arpajaisista kertyvä tuotto on käytettävä yleishyödylliseen tarkoitukseen. Pienarpajaisten toimeenpano ei edellytä arpajaislupaa mutta järjestävän tahon tulee olla yleishyödyllinen yhteisö.

 

Kannatustuotteet 

Yhdistys voi myydä erilaisia kannatustuotteita esimerkiksi pinssejä, adresseja tai kortteja kerätäkseen varoja toiminnan tukemiseksi. Kannatustuotemyynnin tulee olla selvästi kaupankäyntiä eikä siihen tule sekoittaa luvanvaraisen rahankeräyksen elementtejä.  

Kannatustuotemyyntiä voidaan pitää varainhankintana, jossa seuraavat ehdot toteutuvat: 

  • ostaja tietää tukevansa ostoksellaan yhdistyksen toimintaa 
  • tuotteesta maksetaan ylihintaa, jotta yhdistykselle jää siitä tuotto-osuus 
  • myynti tapahtuu yhdistyksen jäsenten, ei kenenkään tehtävään palkatun henkilön toimesta 
  • tuotemyynti suuntautuu vain rajatulle asiakaskunnalle yhdistyksen jäsenten lähipiirissä 
  • myynti on satunnaista ja kampanjaluonteista, eikä ole olemassa vakituista myyntipistettä 

Varainhankinnan tuotoista ei peritä tuloveroa, joten se ei saa täyttää elinkeinotoiminnan tunnusmerkkejä. Elinkeinotoiminnalle tyypillisiä piirteitä ovat muun muassa voiton tavoittelu, toiminnan säännöllisyys ja laajuus sekä toimintaa varten palkattu henkilökunta. 

 

Hyväntekeväisyyshuutokaupan, tukikonsertin tai tukitilaisuuden järjestäminen

Hyväntekeväisyyshuutokaupan, tukikonsertin tai tukitilaisuuden järjestäminen ei ole rahankeräystä. Hyväntekeväisyyshuutokaupassa on kyse huutokaupan muodossa toteutettavasta kaupankäynnistä, jonka tuotto lahjoitetaan kokonaan tai osittain hyväntekeväisyyteen. Tukikonsertissa ja tukitilaisuudessa on kyse tapahtumasta, jonka pääsylipputulot lahjoitetaan kokonaan tai osittain hyväntekeväisyyteen ja jossa esiintyvät henkilöt saattavat myös lahjoittaa esiintymispalkkionsa kokonaan tai osittain hyväntekeväisyyteen. 

 

Kannatusjäsenyys

Kannatusjäsenet voivat olla joko yksittäisiä henkilöitä tai yhteisöjä.  

Kannatusjäsenmaksu on tavallisesti suurempi kuin varsinainen jäsenmaksu. Kannatusjäsenmaksun suuruus ja maksunmääräytymisperusteet, jäsenyyden ehdot sekä sen tuomat edut ja velvoitteet tulee määritellä yhdistyksen säännöissä. Yhdistyksen tulee myös pitää jäsenrekisteriä kannatusjäsenistä. Yhdistyksen kokous päättää kannatusjäsenmaksusta ja sen suuruudesta. 

Jos kannatusjäsenyyden ehdoista, eduista ja velvoitteista ei ole sääntömääräyksiä eikä kannatusjäsenyys tuo tällaiselle ”jäsenelle” mitään jäsenetuja, katsotaan kannatusjäsenten hankinta rahankeräykseksi. Tässä tapauksessa vapaaehtoisen ja avoimen kannatusjäsenmaksun pyytäminen esimerkiksi yhdistyksen verkkosivuilla vaatisi rahankeräysluvan.  

 

Testamenttilahjoitus

Testamenttilahjoitusten pyytämistä ei pidetä rahankeräyksenä. Voit kehottaa yhdistyksenne internetsivuilla yleisöä testamenttaamaan omaisuuttaan juuri teidän yhdistyksellenne.  

Sydänliitto on mukana Hyvä testamentti -kampanjassa, jossa on mukana 21 eri järjestöä.

Hyvä testamentti -kampanja tuo näkyvyyttä testamenttilahjoittamiselle, kunnioittaa ja toteuttaa lahjoittajan tahtoa sekä pyrkii tuomaan esiin testamenttilahjoittamisen mahdollisuudet ja hyödyt esimerkiksi verotuksen kannalta. Testamenttilahjoitukset ovat verovapaita eivätkä yleishyödylliset yhteisöt maksa saamastaan perinnöstä veroa. Lue lisää Hyvä testamentti -kampanjasta

VINKKI! Voit myös järjestää testamentti-illan, johon kutsut asiantuntijan kertomaan yhdistyksenne jäsenille ja muille kiinnostuneille  testamenttilahjoittamisesta, testamentin laatimisesta ja edunvalvontavaltakirjasta. Testamentti-ilta on mahdollisuus myös kertoa yhdistyksenne toiminnasta. Illan voi järjestää yhteistyössä vaikka naapuriyhdistyksen kanssa.

 

Yritysyhteistyö

Erilaisten kannatusilmoitusten ja lahjoitusten pyytäminen yrityksiltä on sallittua. Samoin erilainen vastikkeellinen yritysyhteistyö. Olkaa yhteydessä, jos kaipaatte vinkkejä yritysyhteistyön kehittämiseen.  

Lue seuraavaksi

Ajankohtaista
Suunnittelu
Toimintaideoita
Viestinnän työkalut