Etusivu / Toimintakertomus vuodelta 2023

Yhdistyksen tarkoituksena on edistää sydänterveyttä ja sydänturvallisuutta toimialueellaan. Toiminnassa noudatetaan sydänyhteisön arvoja, joihin sisältyy mm. Ihmisen kunnioittaminen, asiantuntemus, luotettavuus, rohkeus ja tavoitteellisuus.  Nämä ovat peruspilareita, kun yhdistys näkyy, kuuluu ja vaikuttaa.

Ähtärinjärven sydänyhdistys on perustettu alkukesästä 1983. Toimintavuonna keskityimme tuomaan esille jatkuvuutta eri tapahtumissa ja tilaisuuksissa 40-vuotiseen toimintaan perustuen. Järjestimme syyskuussa retrobileet 80-luvun tyyliin: illallistilaisuudessa tarjoiluna oli Panimomestarin leipä ja tansseihin pukeutumistoiveena 80-luvun muoti.

Toimintavuoden lopussa yhdistyksen jäsenmäärä oli 270. Jäsenten sukupuolijakauma oli 184 naista ja 86 miestä, keski-iältään 73 vuotta. Vuodenvaihteen jälkeen jäsenmäärä putosi 268:aan, vaikka myös uusia jäseniä liittyi yhdistykseemme.

Yhdistyksen hallinto ja talous

Yhdistyksen puheenjohtajana aloitti Tauno Pohjola, joka on ollut jäsenenä useamman vuoden yhdistyksen hallituksessa. Hallituksessa on kaksitoista jäsentä: yksi Alajärven Lehtimäeltä, kaksi Soinista ja yhdeksän Ähtäristä. Hallitus kokoontui toimintavuoden aikana yhdeksän kertaa.

Sääntömääräiset vuosikokoukset pidettiin Ähtärissä. Yhdistyksellä on ollut edustaja Sydän-Suomen alueen hallituksessa. Alueen virallisiin kokouksiin on osallistuttu joko paikan päällä ollen tai etäyhteyden kautta.

Yhdistyksen talous kohentui toimintavuoden aikana. Jäsenmaksutulot, tanssilippujen ja adressien myyntitulot ovat olleet perinteisesti yhdistyksen vakiintuneita tulolähteitä. Yhdistys sai merkittävän lahjoituksen sydäniskureiden hankintaa varten ja hyvinvointiavustuksen 40-vuotisen toiminnan tapahtumiin. Lisäksi taloutta kohensivat alueen myöntämä jäsenjärjestö-avustus ja Ähtärin kaupungin yleisavustus. Näitä avustuksia käytettiin painatus-, tiedotus- ja tapahtumatoimintaan sekä hankkimalla yhdistykselle mm. logokyltti.

Sydänterveyden edistäminen

Sydänyhdistyksellä oli toimintavuonna edelleen kolme säännöllisesti kokoontuvaa liikuntaryhmää: kaksi kuntosali- ja yksi allasjumpparyhmä. Jäsenillä on mahdollisuus myös käydä jäsenhintaan uimassa Mesikämmen-kylpylässä.

Yhteistyössä kaupungin ja eri yhdistysten kanssa osallistuimme kansallisen hiihtopäivän järjestelyihin. Yhdistys oli kaksi kertaa Onnenkiven päivätanssien järjestäjänä (noin sata/tanssit). Tanssi liikuntamuotona edistää myös sosiaalista hyvinvointia. “Liikkuen hyvää sydämelle” oli toukokuussa teemana Sydänviikolle. Tutustuimme silloin naapuriyhdistyksen toimijoihin ja frisbeegolfiin (54). Esittelimme myös pihaleikkejä koululaisille (19).

Teimme toimintavuonna yhdistystä näkyväksi toreilla ja markkinoilla. Olimme tarjoilemassa kahvia ja makkaroita laskiaisriehassa samalla kertoen sydäntyöstä (230). Jokaisessa toiminta-alueen kunnassa osallistuimme kesäiseen tori- tai markkinatapahtumaan. Tällöin esittelimme toimintaamme ja teimme jäsenhankintaa. Tavoitimme näissä neljässä tilaisuudessa noin 600 osallistujaa.

Diabetespäivänä Soinin ja Ähtärin terveysasemalla oli diabeteshoitajan neuvontapöytä, jossa oli saatavana yhdistyksen omien esitteiden lisäksi Sydän-lehteä ja Sydänliiton ravinto- ja terveysaiheisia opaslehtisiä.

Sydänturvallisuus

Toimintavuonna yhdistys sai merkittävän lahjoituksen sydäniskureiden hankintaan Suomenselän Kuntokotiyhdistykseltä. Lahjoitus mahdollisti kahdeksan iskurin ja lämpökaapin hankinnan Ähtärin alueelle. Edellytyksenä oli sijoittaa iskurit 24/7 asunto- ja haja-asutusalueille, joissa on ympärivuotista toimintaa ja joihin lähimmästä iskurista on etäisyyttä ja ensivasteen saapuminen kestää kauan.

Sydäniskureiden hankinta- ja saajaprosessia varten yhdistys perusti työryhmän, joka käytti työssään apuna Sydän-Suomen alueen vapaaehtoistyön asiantuntijaa mm. kilpailutuksessa, tiedotuksessa ja avoimen haun toteuttamisessa netissä. Kesällä yhdistys jakoi viisi sydäniskuria lämpökaappeineen ja loput kolme marras-joulukuussa.

Edellytyksenä iskurin saannille oli myös, että saajataho järjestää kaikille avoimen sydänturval-lisuustilaisuuden. Toimintavuonna näitä tilaisuuksia oli viisi, joista yhdessä opastajana oli Sydän-Suomen alueen vapaaehtoistyön asiantuntija. Neljässä muussa tilaisuudessa opastajina toimi kaksi SPR:n vastuuhenkilöä. Kaikkiaan tilaisuuksiin osallistui 128 henkilöä iskurin ja elvytyksen opastukseen tutustuen. Kolmen saajatahon sydänturvallisuustilaisuudet järjestetään vuoden 2024 aikana.

Toteutimme sydänturvallisuustilaisuuksiin osallistuneille palautekyselyn, jonka yhteenvedossa nousi esille toivomus järjestää arjen ensiaputaitojen opastusta. Iskurin käytön ja elvytyksen opastus koettiin myös tärkeäksi kertausmuotoisena. Työstämme asiaa SPR:n kanssa.

Vertaistuki

Yhdistyksellä on kolme vertaistukihenkilöä, joiden yhteystiedot on saatavilla terveyskeskuksessa ja apteekissa. Heihin on otettu harvakseltaan yhteyttä puhelimitse. Säännöllisesti kokoontuva ryhmä on edelleen suunnitteilla.

Virkistystoiminta

Elokuussa toteutimme Piknik-tapahtuman matkailualueella elomarkkinoiden yhteydessä. Kaikille avoin retki suuntautui Kauhajoen ruokamessuille syyskuun alussa. Ennen messuille menoa tutustuimme Tapion lankakauppaan. Lähtijöitä oli lähes linja-autollinen. Matka oli kaikin puolin onnistunut, nähtävää ja maistettavaa oli monipuolisesti ja sää suosi. Paluumatkalla poikkesimme Juustoportin myymälään. Osallistujat saivat Sydän-lehden matkamuistoksi.

80-luvun retrobileisiin ja illalliselle osallistui vajaa sata henkilöä. Tunnelma oli lämminhenkinen, bileet diskovaloineen sykähdyttävä kokemus. Jäsenistölle toteutettiin matka Sydän-Suomen alueen järjestämään Ikaalisten joulujuhlaan. Marraskuun syyskokouksen yhteydessä pidimme pikkujoulun. Musiikkiesitys ja yhteislaulut veivät jouluiseen tunnelmaan joulupuuron ja kahvitarjoilun jälkeen.

Yhteenveto

Monipuolinen ja yllätyksellinen toimintavuosi 2023 oli yhdistykselle opettavainen ja antoisa. Tapahtumien aikataulutus ja suunnittelu edellytti yhteistyötä niin eri toimijoiden kuin myös yhdistyksen vastuuhenkilöiden/hallituksen kanssa. Uudenlaiset toimintamuodot antoivat energiaa ja innostavat hyvin onnistuneina jatkamaan työtä sydänterveyden hyväksi.

Tietoa
Tukea