Hyppää sisältöön

Kesäsauna ja muuta lämmintä

Katselen kateellisena, näin toukokuussa, Keski- ja Etelä-Euroopan lämpötiloja. Miksei meillä? Toppatakki on hyvä varuste, mutta ei tuntuisi yhtään pahalta, jos sen voisi jo laittaa kesälepoon. Suomen kohdalla on kumma kuoppa, joka täyttyy pohjoisvirtauksilla ja lännen sateilla. Se on se tunne, eikä vastaa aina todellisuutta.

Onneksi on toivoa, koska todellinen kesä on vasta tulossa kylään. Koleuden kurittaessa luita huomasin, netissä vaellellessani, vuodelta 2018 jutun saunan sydänhyödyistä. Juttu on ollut naistenlehti Annassa. Ymmärtääkseni se on referaatti Itä-Suomen yliopistossa tehdystä tutkimuksesta Sauna ja sydänterveys.

En ota kantaan vaikutuksiin, luettelen niitä vain. Jokainen voi tutkia sydämessään, pitävätkö ne kutinsa omassa elämässä.

Löylyssä verenpaine alenee, useiden sairauksien, kuten sydänsairauden-, verenpainetaudin, aivoinfarktin sekä muistisairauksien, riski alenee. Sauna nostaa sykettä liikunnan tavoin, vähentää stressiä, tekee hyvää iholle, pienentää kipuja mielihyvähormonien erittymisen ansiosta sekä helpottaa kroonista nuhaa ja astmaa.

Löylytellä kannattaa kuitenkin vain kohtuullisesti. Optimi on nelisen kertaa viikossa, korkeintaan 80 celsiusasteessa ja ei juuri enempää kuin 20 minuuttia.

Niin tai näin, kyllä lämmin sauna joka tapauksessa hyvää tekee.

Saunaresepti taitaa sopia paremmin terveelle sydämelle ennaltaehkäiseväksi jutuksi.

Toisaalta, suomalainen sananlasku sanoo, että elleivät sauna, terva ja viina auta tautiin, sitten pitää olla huolissaan.

En ryhdy saunaguruksi, en kyllä muuksikaan guruksi. Tässä lämmintä kaipaillessa ajatus saunomisesta houkuttaa. En itse ole isojen löylyjen enkä hirmuhelteiden ystävä, mutta nautin lämmöstä. Ja rennosta kesäelämästä, jossa lämmin kesätuuli heiluttaa hiuksia ja helmoja. Ymmärrän ja kaipaankin etelän ihmisten rentoa elämäntyyliä.

Rennon elämäntaidon opettelun lomassa toivottelen kaikille mieleistä ja sopivan lämmintä kesää!

fiiliksissä

Raija Hallikainen

raiha@windowslive.com