Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Hämeenmaan sydänpiiri tuo arjen sairaalaan

Hämeenmaan sydänpiiri avasi toukokuussa uuden toimistonsa Tampereen Sydänsairaalan yhteyteen. Uuden tilan tavoitteena on tuoda arki osaksi hoitoketjua.

Ilpo Mikonmäki
Julkaistu 30.7.2018

Kun sydänpotilas on kotiutumassa, hänet ohjataan tutustumaan järjestöön, jossa on tarjolla tukea siihen, miten arki jatkuu sydäntapahtuman jälkeen.

Miten Hämeenmaan sydänpiirin oma arki on lähtenyt uusissa tiloissa käyntiin toiminnanjohtaja Ulla Harala:

– Omat tilat ovat toimineet hyvin ja mahdollistavat erinomaiset työskentelyolosuhteet. Kaikki ei ole tietenkään heti valmiina, vaan verkkoyhteydet, tietotekniikka, postin kulku ja muut käytännölliset asiat ovat vaatineet oman työnsä. Keskeneräisyyden sietäminen on ollut meille tärkeää.

Suunnittelu paranee yhteistyöllä

Sisään tilaan astuessa tunnelma erottuu sairaalan muuten varsin kliinisestä tunnelmasta. Aulan tuolit muistuttavat lapsuudesta, väri rauhoittaa ja tunnelma on seesteinen. Mitä kaikkea tilan suunnittelussa on otettu huomioon?

– Tilan suunnittelu lähti liikkeelle siitä, mihin kaksi huonetta ja keittiö sijoittuisi sairaalassa eli mikä on tilan sijainti. Lähtökohtana oli sijoittua lähelle jatkohoitoa ja kuntoutusta, kotimatkan varrelle. Kun ihminen astuu toimistoon, hänelle pitää tulla kokemus, ettei ole enää sairaalassa. Arvostamme vanhaa ja uutta, hyödynsimme kaiken olemassa olevan, jolla tuomme tilaan kerroksellisuutta. Vastaanottopiste on korvattu olohuoneella ja työskentelytilamme ovat tarkoituksella sivussa. Värimaailma löytyi Sydänliiton brändiohjeistuksesta, jonka maailma on lähellä ihmistä ja luontoa, Harala vastaa.

Heti alusta asti tilaa on ollut suunnittelemassa sisustussuunnittelija Stina Grönqvist. Tilan ilme, sijainti ja tunnelma on yksi osa suunnittelutyötä, mutta ihmisten kohtaaminen oikeaan aikaan toinen tärkeä asia. Sitä varten mukana suunnittelemassa on ollut sairaalan asiakaskokemuspäällikkö Sari Penttilä. Mitä palvelumuotoilijan kanssa tehty yhteistyö toi sydänpiirille?

– Hänen kanssaan on mietitty paljon sitä, miten järjestön työ kiinnitetään parhaiten asiakkaan hoitopolkuun. Jatkossa jokaisessa potilaalle lähtevässä kutsukirjeessä mainitaan tiloista, olemme näkyvästi osastoilla, infotauluilla ja ensitietopäivillä. Olemme käyttäneet aikaa siihen, miten näymme missäkin vaiheessa asiakkaalle. Tämä on erittäin tärkeää, Harala sanoo.

Muutos vaatii aikaa

Muutos ei tapahdu itsestään. Ajatus uusiin tiloihin siirtymisestä syntyi jo noin viisi vuotta sitten, kun uutta sairaalaan ruvettiin suunnittelemaan Tampereelle. Heti avaamisen jälkeen haasteena oli saada hoitohenkilökunta ohjaamaan asiakkaat käymään toimistolla. Moni ei ollut varannut aikaa tapaamiselle sairaalan vastaanoton jälkeen, eikä siksi ehtinyt vierailemaan tilassa. Tähän reagoitiin heti panostamalla viestintään sekä talon ulkopuolelle että henkilöstölle.

Mitä tällainen muutos on vaatinut teiltä:

– Isoin asia on, että sydänpiirin oman strategian on oltava kirkkaana. Olemme joutuneet luopumaan jostain tekemisestä siitä syystä, piirin henkilöstön on mietittävä tarkemmin omaa rooliaan. Täytyy tehdä hyvin se, mihin strategiassa panostaa. Totta kai joudumme myös pohtimaan, miten olemme elinvoimainen sydänyhteisö alueellisesti ja mikä meille on tärkeää. Epätäydellisyyttä joutuu sietämään.

Uudenlaisia kohtaamisia

Tilaan astutaan eri vaiheissa hoitoketjua ja tämä eroaa monesti siitä tilanteesta, jossa yleensä järjestön tiloihin tullaan.

– Yhdessä tekemisen määrä henkilökunnan kanssa ja satunnaiset piipahtamiset ovat lisääntyneet, Harala kommentoi.

Mikä kohtaaminen on sitten jäänyt erityisesti mieleen?

– Eräs tapaaminen, jossa henkilö tuli sisään ja ilmoitti halunsa tehdä merkityksellistä vertaistyötä. Tuntuu mahtavalta, kun ihminen haluaa antaa aikaansa ja haluaa tehdä töitä hyvän eteen. Hän löysi meidät siksi, että olimme oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Vieraat ja sairaalan henkilökunta ovat todenneet ääneen, että tunnelma tilassa on rauhallinen ja seesteinen. Olemme onnistuneet siinä erittäin hyvin. Tilat, niiden sijainti ja tunnelma ovat yksi osa uutta toimintaa, mutta iso kysymys on, miten me kohtaamme ihmiset jatkossa ja kuinka valmiita olemme kohtaamaan muutoksia.

Toimistosta ulos astuessani palaan takaisin sairaalaan. Kaksi huonetta ja keittiö tuntui siltä, että siellä olisi viettänyt pidemmänkin ajan. Arki on tosiaan tullut sairaalaan ja kovin mukava sellainen.

Lue seuraavaksi