Käynnissä olevat hankkeet
Tällä sivulla voit tutustua käynnissä oleviin hankkeisiimme.
Työllisyys ja hyvinvointi -Elintapaneuvonta osaksi kuntien työllisyyspalveluita-hanke
Työllisyys ja hyvinvointi -Elintapaneuvonta osaksi kuntien työllisyyspalveluita-hankkeessa (TEO) kehitetään ohjauksen malli, jonka avulla elintapaneuvonta voidaan tuoda osaksi kuntien työllisyyspalveluja. Tavoitteena on tukea työttömien hyvinvointia ja työkykyä tarjoamalla ohjausta terveellisiin elintapoihin osana työllistymistä edistäviä palveluita.
Samalla vahvistetaan työllisyyspalveluissa ja kuntouttavassa työtoiminnassa työskentelevien ammattilaisten osaamista elintapaneuvonnassa, jotta he voivat entistä paremmin tukea asiakkaitaan kokonaisvaltaisesti.
Mitä hankkeessa tehdään?
- Asiakastyö
Osallistujia tuetaan tekemään myönteisiä elintapamuutoksia, jotka parantavat työ- ja toimintakykyä sekä vahvistavat työnhaun valmiuksia. - Palvelumalli käytäntöön
Kehitetty ohjauksen malli antaa valmiudet toteuttaa konkreettisia elintapaneuvonnan toimenpiteitä – kuten liikuntaa, ravitsemusohjausta sekä päihde- ja pelihaittojen ehkäisyä – osana työllisyyspalveluja ja kuntouttavaa työtoimintaa. - Osaamisen vahvistaminen
Työttömien parissa työskenteleviä ammattilaisia koulutetaan tunnistamaan asiakkaan elintapojen merkityksen työllistymisessä ja ohjaamaan asiakkaita myönteisiin elintapamuutoksiin tai sopiviin palveluihin. - Moniammatillinen yhteistyö
Yhteistyötä työllisyys- ja hyvinvointitoimijoiden välillä tiivistetään elintapaneuvonnassa, ja asiakkaiden osallisuutta omassa elintapamuutoksessa vahvistetaan moniammatillisen tuen avulla. - Vaikuttavuuden arviointi ja mallin laajentaminen
Elintapaneuvonnan ohjauksen mallin toimivuutta arvioidaan ja mallia levitetään myös muihin kuntiin, edistäen elintapaneuvonnan saavutettavuutta ja yhdenvertaisuutta Pohjois-Karjalan työllisyysalueella.
Kohderyhmät
Elintapaneuvonnan ensisijaisena kohderyhmänä ovat kuntien työllisyyspalveluiden asiakkaat, erityisesti työttömät ja kuntouttavaan työtoimintaan osallistuvat 18–54-vuotiaat.
Lisäksi hankkeessa vahvistetaan elintapaneuvonnan osaamista niiden ammattilaisten keskuudessa, jotka työskentelevät pitkäaikaistyöttömien parissa. Näihin kuuluvat muun muassa kuntien työllisyys- ja liikuntapalveluiden sekä hyvinvointialueen kuntouttavan työtoiminnan henkilöstö.
Toteuttajat
Hanketta toteuttavat yhteistyössä Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus, Pohjois-Karjalan Sydänpiiri, Pohjois-Karjalan Liikunta, Pohjois-Karjalan Martat ja Karelia-ammattikorkeakoulu. Yhteistyökumppaneina toimivat Joensuun, Kontiolahden, Liperin ja Kiteen kunnat sekä kumppanina Pohjois-Karjalan hyvinvointialue -Siun sote.
Rahoitus
Hanke on Euroopan unionin osarahoittama ja sitä rahoittavat myös hankkeen toteuttajat sekä mukana olevat kunnat.
Hankkeen kesto: 1.10.2025 – 31.5.2027.
Lisätietoja
Pohjois-Karjalan Sydänpiiri ry
Annika Immonen
annika.immonen@sydan.fi
p.050 434 3997

Pohjois-Karjala-projekti 2.0
Kohti toimintakykyisempää Suomea -hanke (2025–2027)
Pohjois-Karjala-projekti 2.0 on osa kansallisen Terveydeksi -terveys- ja hyvinvointiohjelman (2024–2027) toimeenpanoa. Hanke toteutetaan laaja-alaisessa hankekonsortiossa, johon kuuluu julkisen, yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoita. Hankkeen päätoteuttaja on Pohjois-Karjalan kansanterveyden keskus. Hankekausi on 1.8.2025-31.3.2027 ja hanketta rahoittaa Sosiaali- ja terveysministeriö.
Pohjois-Karjala-projekti 2.0-hankkeen tavoitteena on edistää työikäisten terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistä kansansairauksia 1970-luvulla alkaneen Pohjois-Karjala-projektin hengessä. Hankkeessa pyritään hyödyntämään Pohjois-Karjala-projektin parhaita käytäntöjä sekä luomaan uusia ja vaikuttavia, 2020-luvun keinoja parantaa ihmisten hyvinvointia ja terveyttä. Päämääränä on kehittää ja vakiinnuttaa alueellisia toimintamalleja, joita voidaan hyödyntää koko Suomessa. Hankkeen kohderyhmää ovat 18–65-vuotiaat, tyypin 2 diabetes- ja/tai sydän- ja valtimotautiriskissä olevat pohjoiskarjalaiset.
Hankkeessa toteutetaan 2 kuuden kuukauden mittaista elintapaohjauksen pilottia, joissa yhdistetään digitaalisia ja kohtaavia menetelmiä. Lisäksi kauppakeskus Prismaan (PKO) sijoitetaan Ihmisten huoltoasema -palvelupiste, jossa elintapaohjaajat kohtaavat asiakkaita ja saattavat elintapaohjausprosesseja alulle. Asiakasohjauksessa hyödynnetään Siun Soten monikanavaisia asiakaspalvelupisteitä. Elintapaohjauksen ja kehitettyjen toimintamallien vaikutuksia arvioidaan Itä-Suomen yliopiston ja Sydänliiton vaikuttavuustutkimuksella.
Lisätietoja
Pohjois-Karjalan Sydänpiiri ry
Annika Immonen
annika.immonen@sydan.fi
p.050 434 3997
Salla Orozco
salla.orozco@sydan.fi
p.044 339 7339