Etusivu / Sydändigi / Osa 2 / 2 Pilvipalvelut

Pilvipalvelut

Katso luentovideo vierestä.

Alempaa löydät luennon tekstinä ja voit myös tutustua luennon kalvoihin.

Tänä päivänä käyttämämme tiedot ja ohjelmat sijaitsevat mitä suurimmassa määrin pilvessä. Pilvellä tarkoitetaan palvelimien verkostoa, josta ostamme tallennustilaa omaan käyttöömme. Pilvessä olevat tiedot tai ohjelmat eivät sijaitse omalla tietokoneellamme tai yrityksen omalla palvelimella vaan pilvipalvelun tarjoavan yrityksen palvelimella. Käsiksi näihin omiin tietoihin pääsemme millä tahansa tietoteknisellä laitteella (tietokoneella, tabletilla tai älypuhelimella) melkein mistä tahansa edellyttäen, että miellä on käytössä toimiva internet-yhteys. Etuna tässä on, että pääsemme näin tietoihin käsiksi mistä ja milloin tahansa.

Pilvessä voi olla palveluita ja tietoa. Sähköposti on useimmiten pilvipalvelu, vaikka emme siitä useinkaan ole edes tietoisia. Tällöin sähköpostit ovat tallennettu palveluntarjoajan palvelimelle, josta niitä voidaan lukea Internetin kautta tietokoneella, tabletilla tai tabletille tai vaihtoehtoisesti ladata koneelle. Sähköpostin lisäksi myös kalenteri, muita ajanhallintaohjelmia ja sovellukset ovat pilvessä. Näitä hyödynnetään joko lataamalla tiedostoja pilvipalvelusta tai käyttämällä omaa kiintolevyä tietojen hakemiseen. Pilvessä voi sijaita mitä tahansa dataa: tekstejä, taulukoita, kuvia ja videoita. Pilvipalvelussa tiedot ja ohjelmat säilyvät, vaikka laitteet rikkoutuvat tai katoavaisivat. Edellytyksenä tälle on, että meillä on kopiot pilvipalvelussa, josta ne voidaan hakea uudelle tai korjatulle koneelle. Hyvin usein automaattiset varmuuskopioinnit ovat osa pilvipalveluja. Tietoihin pääsee käsiksi, kunhan on tunnukset ja salasanat tallessa.

Pilvipalvelut helpottavat asioiden jakamista. Kun tiedostot ja ohjelmistot ovat pilvipalvelussa, niitä voivat katsoa ja käyttää kaikki ne ihmiset, joille käyttöoikeus on jaettu. Käyttöoikeuksia voi jakaa useammalla eri tavalla. Voimme jakaa käyttöoikeudet pilvessä oleviin tietoihin esimerkiksi sähköpostilinkin avulla. Esimerkiksi Microsoft OneDrivessa jaettuja tekstidokumentteja voivat käsitellä useat ihmiset samaan aikaan, vaikka he olisivat eri puolilla maapalloa. Tiedostot ja kuvat voidaan jakaa julkisesti, jolloin salasanoja ei tarvitse jakaa tai ne voi suojata salasanan taakse, jolloin annamme tietylle henkilölle käyttöoikeudet.

Pilvipalveluissa sisällön voi suojata. Pilvipalvelun käyttö edellyttää kirjautumista, joten siellä tiedot ovat jo lähtökohtaisesti suojattu. Youtubessa videot voivat olla kaikkien katseltavissa, mutta jotta sinne pystytään tuottamaan omia materiaaleja, on oltava rekisteröitynyt Youtuben käyttäjäksi. Omat kuvat, tiedostot ja sähköposti on suojattu, niihin päästään käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Sisältöä on myös mahdollista suojata vielä vahvemmin esimerkiksi puhelimeen tulevan koodin avulla.

Pilvipalvelut ovat toimintavarmoja. Väitetään, että pilvipalvelut ovat nykyisin paljon toimintavarmempia kuin perinteiset yhdessä laitteessa tai yrityksen IT-ympäristössä olevat ohjelmat ja palvelut. Se miksi ne ovat varmempia, johtuu siitä, että pilvipalveluntarjoajat huolehtivat palveluiden tuottamisesta 24/7 ja ovat aina kaikkien käytettävissä. Palveluita voidaan käyttää myös ilman internetyhteyttä edellyttäen, että palvelun tuottaja tai ohjelman tekijä on mahdollistanut tämän. Eli kun olemme ladanneet ohjelman omalle laitteelle, sen käyttö ei edellytä verkkoyhteyttä. Esimerkkinä Officen 365-paketti, jossa asentaminen ja aktivointi edellyttää verkkoyhteyttä mutta asennuksen jälkeen Officen Ohjelmat ovat käytettävissä omalla koneella ilman internetiä. Jos tietoa tallennetaan pilveen, verkkoyhteys täytyy olla, mutta offline- tilassa voi tallentaa omalle kovalevylle tai ulkoiselle muistille.

Pilvipalvelusta saa oman tiedon talteen omalle koneelle suoraan tallentamalla tai vaihtoehtoisesti lataamalla. Lataaminen edellyttää, että tiedosto on ensin haettava omalle koneella, jossa tiedosto avataan ja tämän jälkeen käsitellään oman koneen sovellusohjelman avulla. Yritysten kannattaa selvittää, missä maassa pilvipalvelun tiedot fyysisesti säilytetään. Tietosuojalainsäädäntö voi esimerkiksi edellyttää, että yrityksen dataa säilytetään EU:n alueella eikä esimerkiksi USA:ssa.

Pilvipalvelun käyttöönotossa meillä on valinnanvaraa. Ensimmäiseksi kannattaa selvittää sekä pilven, että omien päätelaitteiden yhteensopivuus. Laitevalmistajat ja ohjelmatoimittajat yleensä tekevät sovellukset huomioiden päätelaitteidensa ominaisuudet. Jos meillä on Android-laitteet käytössä, on Google Drive-palvelu varmasti toimivin. IOS-laitteella, eli iPadia:llä ja iPhonea:lla on Applen iCloud olennaisin pilvipalvelu. Windows-laitteessa on hyvä valita Microsoftin OneDrive-pilvipalvelu. Pilvipalveluiden käyttäminen edellyttää, että olemme rekisteröityneet eli luoneet tilin. Rekisteröityminen on kertaluonteinen tapahtuma ja sen jälkeen palvelua voi käyttää eri laitteilla. Jos on suinkin mahdollista, rekisteröityminen kannattaa tehdä PC- tietokoneella, koska tällöin valinnat on helpommin havaittavissa, nähtävissä ja käytettävissä kuin tabletilla tai älypuhelimella. Tietokoneella kirjautuminen palveluun tehdään yleensä internet-selaimen kautta, eli selain riville kirjoitetaan palvelun osoite jolloin selaimeen avautuu kirjautumisikkuna, johon syötetään käyttäjätunnus ja salasana. Tablettiin tai älypuhelimeen ladataan puolestaan sovellus, jonka kautta kirjaudutaan pilvipalveluun.

Pääsemme Googlen Google Drive-palveluun tarkastelemaan tietojamme menemällä selaimella osoitteeseen google.com android.com/find ja kirjautumisen jälkeen kohtaan Etsi Android-puhelin. Jos Gmail-sähköposti on olemassa, on Google Drive automaattisesti saatavilla. Palvelu on Android-käyttäjien suosiossa ja sovellus asennettu valmiiksi Android- tabletteihin ja puhelimiin. Ilmaista tallennustilaa Google Drivessa on 15 gigatavua ja sitä voi ostaa lisää. Microsoftin One Drive löytyy osoitteesta onedrive.com. One Drive on integroitu Windows 10 käyttöjärjestelmään ja sieltä löytyy 5 gigatavua maksutonta tallennustilaa. Viimeisenä Applen iCloud, johon kirjaudutaan osoitteessa icloud.com/find ja kirjautumisen jälkeen kohtaan Etsi ios-puhelin. Tämä löytyy valmiina Applen tuotteissa ja siellä on 5 gigatavua maksutonta tallennustilaa. Seuraava askel iCloudinkin kohdalla on hankkia 100 gigatavua, jonka voi hankkia, mikäli tila ei riitä.

Tämä pilvipalveluista, Kiitos!

Luennon materiaali

Katso tästä esityksen materiaali: