Etusivu / Sydändigi / Osa 2 / 3 Sosiaalinen media

Sosiaalinen media

Katso luentovideo vierestä.

Alempaa löydät luennon tekstinä ja voit myös tutustua luennon kalvoihin.

Sosiaalinen media eli some on korvannut monet ennen käytössä olleet viestintätavat kuten postikortit ja valokuvien katseluillat, samoin asiakaspalvelunumerot ja tiedonhankinnan esitteistä.

Sosiaalisella medialla tarkoitetaan vuorovaikutteisia verkkoviestintäpalveluita, joissa voi viestiä monelle yhtä aikaa. Palvelut on kehitetty tapaamispaikoiksi erilaisille käyttäjille ja käyttäjäryhmille, sekä ihmissuhteiden ylläpitoon. Käyttäjä voi olla yhtä aikaa sisällöntuottaja, viestijä ja viestien vastaanottaja.

Helppokäyttöisyys on yhteinen ominaisuus kaikille yleisesti tunnetuille sosiaalisen median alustoille.

Aluksi palvelut voivat tuntua kaoottisilta ja hankalilta, kun joutuu etsimään itselle mielekkäitä ja toimivia tapoja käyttää somea. Opettelu kuitenkin kannattaa ja vaivannäkö tulee palkituksi monin tavoin.

Sosiaalinen media on kattonimitys monenlaisille palveluille, joita ovat esim. erilaiset blogipalvelut, uutisten, linkkien, videoiden ja kuvienjakopalvelut sekä verkostoitumis- ja yhteisöpalvelut. Kaikki eivät sovi kaikille, mutta ajan kanssa etsimällä, testaamalla ja valitsemalla voi löytää omat tapansa olla somessa. On palkitsevaa löytää oma viiteryhmänsä, ja verkkoverkostot ovat monella tapaa hyödyllisiä. Älylaitteiden myötä ne ovat myös saavutettavissa melkein missä tahansa.

Somessa vuorovaikutus rakentuu enemmän kielialueen kuin maantieteellisten rajojen mukaan. Suomi on pieni kielialue, mutta vaihtamalla vaikka englantiin löytyy paljon uusia verkostoja.

Suurin osa somessa toimivista on tavallisia, ystävällisiä ihmisiä, jotka haluavat auttaa toisiaan. Joukkoon mahtuu silti myös huonosti käyttäytyviä, jotka provosoivat tahallaan riitoja ja väärinymmärryksiä. On myös sivustoja, joissa on vihapuhetta, kirjoitellaan ikävästi, ollaan suvaitsemattomia ja jopa kiusataan.

Lieveilmiöistä huolimatta pääsääntönä voi pitää, että sosiaalisessa mediassa autetaan toisia.

Tieto uusista ilmiöistä ja vanhojen palveluiden päivityksistä kulkee nopeasti somessa. Aina on joku innokas jo ehtinyt testata ja kertoa somessa kokemuksistaan, vaikka olisi miten uudesta ilmiöstä kyse.

Verkostoista voi saada hyödyllistä tietoa käyttäjäkokemuksista, jos aikoo vaikkapa ostaa pölynimurin netistä ja joutuu vertailemaan ostopaikkoja ja tuotteita. Kun verkostosta vahvistetaan, että tuote on tehokas, ääni hiljainen ja toimitusaika se, mitä myyjä lupaa, uskaltaa ehkä valita ostopaikan tai merkin, jota ennen ei ole käyttänyt. Tieto huijarimyyjistä ja epäluotettavista toimituksista leviää myös nopeasti.

Somen kautta löytää usein tietoa, jota palveluntarjoaja ei itse ole huomannut edes mainita. Tällaisia voivat olla vaikkapa voimakas huonetuoksu tai liikenteen melu yöaikaan hotellissa. Etenkin matkustaessa verkostot ovat kullan arvoisia. Tietoa nähtävyyksistä, ruuhka-ajoista, ruokapaikoista ja tutustumisen arvoisista kohteista saa nopeasti ja paljon laajemmin kuin etsimällä tietoa verkosta paikkojen virallisilta sivuilta.

Sosiaalisen median yhteisöpalvelut toimivat yhteydenpitovälineenä laajemmin kuin vain oman lähipiirin kesken. Ehkä tunnetuin ja laajimmin käytetty yhteisöpalvelu on Facebook. Sen kautta on helppo pysyä yhteydessä tuttuihin, joita ei tavallisesti arjessa kohtaa. Tällaisia voivat olla vaikka entiset luokkatoverit, vanhat opiskelu- ja työkaverit tai muut tutut jonkin harrastusseuran tai yhdistyksen kautta. Palvelut saattavat ehdottaa uusiksi kontakteiksi kaverien kavereita, ja niiden kautta voi löytää kadottamiaan vanhoja ystäviä ulkomaita myöten.

Lisätietoa sosiaalisen median palveluista löydät Ylen Digitreenien sosiaalinen media -osiosta.
Enter ry:n entersenior.fi -sivuilla voit testata tietojasi sosiaalisen median palveluista Opiskele itse -> Seniorin digitaidot -> sosiaalisen median perusteet

Luennon materiaali

Katso tästä esityksen materiaali: