Some-palvelut ja tilien lopettaminen

Katso luentovideo vierestä.

Alempaa löydät luennon tekstinä ja voit myös tutustua luennon kalvoihin.

Lähes kolme miljoonaa suomalaista käyttää some-palveluita. Tunnetuimpia ovat videoiden jakopalvelu YouTube ja yhteisöpalvelu Facebook. Myös WhatsApp, Instagram ja Pinterest ovat suosittuja. Työelämässä käytetään lisäksi usein LinkedIn:iä verkostoitumiseen, ja vaikuttajat ja lehdistö seuraavat Twitteriä. Kaikki nämä ovat suurten amerikkalaisten yritysten omistamia ylikansallisia palveluita, ja niihin pätevät eri lait kuin suomalaisten yritysten kanaviin.

YouTube

Todennäköisesti kaikki nettiä käyttävät suomalaiset ovat katselleet YouTubeen ladattuja videoita, joko tietäen tai tietämättään. YouTube on internetin suosituin videopalvelu, jonka Google omistaa. Sen käyttäjä voi lisätä palveluun omia videoita – niin tekee noin joka kymmenes käyttäjä – mutta useimmat katsovat muiden lisäämiä videoita.

Joka minuutti palveluun ladataan noin 100 tuntia sisältöä, eli kaikkea ei yhden eliniän aikana edes ehtisi katsoa. YouTuben vetonaula ovat suositut tubettajat. He ovat yksityishenkilöitä, jotka lataavat viihdyttäviä sisältöjä omalle YouTube-kanavalleen.
YouTubessa katsotaan päivittäin yli neljä miljardia videota. Käyttäjälle katselu on maksutonta, mutta vastineeksi pitää katsoa mainoksia.

Yhteisöpalvelu Facebook, pikaviestipalvelu WhatsApp ja kuvienjakopalvelu Instagram

Myös Facebook toimii mainosrahoitteisesti, käyttäjälle palvelu on maksuton. Facebookin liikeideana on myydä mainostajille käyttäjille kohdennettua mainontaa.

Facebookissa voi luoda kuvallisen käyttäjäprofiilin ja pitää yhteyttä omiin ystäviin. Palvelussa voi liittyä erilaisiin yhteisöihin ja saada tietoa tulevista tapahtumista. Facebookissa on iso joukko asetuksia, joihin tutustumalla voi rajoittaa sitä, kuka voi löytää profiilin, ketkä voivat katsoa sitä ja kirjoittaa kommentteja. Asetuksissa voi valita myös apuhenkilöt, jotka voivat auttaa tilille kirjautumisessa, jos unohtaa salasanan, ja siellä voi nimetä perintöyhteyshenkilön, jolle voi antaa valtuudet päättää, mitä Facebook-tilille tapahtuu käyttäjän kuoleman jälkeen. Apu- ja perintöyhteyshenkilöiltä edellytetään, että myös he itse ovat Facebookin käyttäjiä. Pikaviestipalvelu Facebook Messenger sisältyy tiliin, mutta sitä voi käyttää myös erikseen.

Mikäli käyttäjä kuolee, eikä perintöyhteyshenkilöä ole, voivat omaiset ottamalla yhteyttä Facebookiin ilmoittaa kuolemasta, jolloin tili voidaan poistaa tai muuttaa muistotiliksi, jossa voi käydä katsomassa ja keskustelemassa, mutta käyttöoikeuksia tiliin ei voi saada. Mikäli käyttäjä on kirjautunut Facebookin kautta muihin palveluihin kuten Instagramiin, Spotifyhin, Tinderiin ja Pinterestiin, voivat niidenkin käyttöoikeudet kadota tilin poistamisen yhteydessä.

Facebook-tilin voi itse poistaa, mutta jos myöhemmin haluaa luoda tilin uudestaan, Facebook tarjoaa vanhaa tiliä. Yhdellä käyttäjällä voi olla vain yksi tili, ja Facebook on ilmoittanut poistavansa saman käyttäjän ylimääräiset tilit.

WhatsApp on suosittu pikaviestipalvelu, jota käyttää yli kaksi miljoonaa suomalaista. WhatsAppissa voi viestiä yhden tai useamman henkilön kanssa yhtä aikaa, ja sitä käytetäänkin paljon nopeaan tiedottamiseen esimerkiksi harrastusryhmien kesken.
Instagram on kuvien ja videoiden jakopalvelu, joka kasvattaa suosiotaan yksityisten ja yritysten käytössä. Kuvia voi muokata valmiilla filttereillä, ja käyttäjät voivat kommentoida ja tykätä toistensa jakamasta sisällöstä. Asetuksista voi valita, onko tili julkinen vai yksityinen. Jos pitää tilin yksityisenä, käyttäjä hyväksyy erikseen jokaisen, joka haluaa seurata tiliä.

Instagram-käyttäjän kuoltua eivät omaiset voi saada tilin käyttöoikeuksia. Tili voidaan pyytää poistettavaksi tai jäädytettäväksi, jolloin sitä ei enää voi käyttää.

Twitter

Twitter on avoin yhteisöpalvelu. Kuka tahansa voi seurata ketä tahansa ilman erillistä hyväksyntää. Myös kaikki viestit näkyvät kaikille käyttäjille, jotka vierailevat käyttäjän profiilissa. Twitterillä on suhteellisesti vähemmän käyttäjiä kuin suosituimmilla some-palveluilla, mutta monet sen käyttäjät ovat yhteiskunnallisesti merkittävässä asemassa. Twitterissä käyttäjät voivat lukea toistensa päivityksiä. Aihetunnisteella eli hashtagilla (#) voi hakea tietoa ja nähdä asiasanaan liittyviä tviittejä. Tviitit eli tekstipohjaiset viestit voivat sisältää 280 merkkiä, yksityisviesteissä ei ole merkkimääräistä rajoitusta. Myös Twitter on käyttäjälle maksuton.

Twitter-tilin lopettaminen mobiililaitteella ei onnistu, sen voi lopettaa vain selaimella menemällä tilin asetuksiin ja etsimällä kohdan Poista tilini käytöstä. Poiston jälkeen tili säilyy palauttamiskelpoisena vielä 30 päivää.

LinkedIn

LinkedIn on työelämään tarkoitettu verkostoitumisväline. Palveluun voi laittaa CV:n, harrastukset ja kiinnostuksen kohteet. LinkedInin kautta voi saada ja näyttää suosituksia entisiltä esimiehiltä ja työkavereilta sekä suositella muita. Myös työtarjouksia on mahdollista saada, ja löytää etsimiään työntekijöitä.

Tilin poistaminen on tehty helpoksi kuolemantapauksen varalta. Kuka tahansa LinkedIn-kontakti voi ilmoittaa edesmenneestä, jolloin palveluun tulee ilmoittaa käyttäjän nimi, viimeisin työpaikka, ilmoittajan suhde vainajaan sekä vainajan LinkedIn-profiilin osoite.

Gmail ja google-tili

Gmail on suosituimpia ilmaissähköposteja jatkuvasti kasvavan tallennustilansa ja viestien lajitteluominaisuuksien ansiosta, mm. roskapostit löytävät tiensä yleensä suoraan roskapostikansioon. Tiliin on liitetty kalenteri, toimisto-ohjelmia ja sähköpostipalvelut, samoin chat-ominaisuus.

Google-tilillä on mahdollista etukäteen määrittää käyttöoikeus puolisolle tai muulle läheiselle kuoleman varalta. Google-tilin poistamisen yhteydessä katoavat myös YouTube-tilin käyttöoikeudet, koska ne ovat saman konsernin palveluita.
Jos perintöyhteyshenkilöä ei ole määritelty, saa tilin suljettua ottamalla yhteyttä Googlen asiakaspalveluun valmiilla lomakkeella, joka on englanninkielinen. Google ei luovuta yksityishenkilön tietoja tai tunnuksia, mutta sulkee tilin pyydettäessä.

Sähköpostiosoitteiden poistaminen ja puhelinnumeron lakkauttaminen kannattaa tehdä viimeisenä, sillä niillä kirjaudutaan yleensä useimpiin sosiaalisen median palveluihin. Tulossa on myös teknologiaa ja palveluita auttamaan digitaalisen jäämistön hallinnassa. Jotkut lakitoimistot tarjoavat palveluita digitaalisten jalanjälkien etsimiseen ja poistamiseen verkosta.

Luennon materiaali

Katso tästä esityksen materiaali: