Etsi kadonnut mobiililaite
Katso luentovideo vierestä.
Alempaa löydät luennon tekstinä ja voit myös tutustua luennon kalvoihin.
Joskus saattaa käydä niin, että mobiililaitteemme katoaa. Laitteen ei tarvitse olla kaukanakaan, myös sisätiloihin voi kadottaa laitteen. Meillä on mahdollisuus paikantaa mobiililaite kirjautumalla selaimen kautta tilille. Siinä, että laitteen etsiminen onnistuu, on muutamia edellytyksiä:
- Laite on oltava päällä
- Jotta etsiminen voidaan aloittaa, meidän täytyy kirjautua laitteessa olevalle tilille. Jos meillä on Applen tuote kysymyksessä, niin kirjautuminen onnistuu Apple id:llä. Jos meillä on Androin tuote kysymyksessä, niin kirjaudutaan esimerkiksi Googlen sähköpostitunnuksilla Google-tilille. Näin päästään kirjautumaan tilille ja sivustolle, josta laitteen etsintä mahdollistuu.
- Lisäksi kadonnut laite on oltava joko yhteydessä mobiilidataan eli siinä pitää olla sim-kortti tai sen on oltava yhteydessä Wi-Fi-verkkoon.
- Tämän lisäksi monessa mobiililaitteessa on vaihtoehto: sijainti päällä tai pois päältä. Sijainnin on oltava käytössä eli GPS-paikannus on oltava päällä. Lisäksi joissakin laitteissa “Paikanna puhelin”- toiminto on erikseen kytkettävissä päälle tai pois päältä. Nämä riippuvat aina meidän omasta laitteestamme millaisia toimintoja sieltä on otettava käyttöön.
Toiminnot:
- Meidän on mahdollista soittaa kadonneeseen laitteeseen. Ääneen soittaminen varmaankin se yksinkertaisin, helpoin ja turvallisin tapa. Eli laitetaan vaan laite soittamaan ääntä ja tämä ääni toistuu, vaikka laite olisikin äänettömässä tilassa tai pelkästään värinätilassa.
- Lisäksi näemme laitteen sijainnin: missä se on viimeksi havaittu tai missä se on sillä hetkellä, kun sitä haetaan.
- Mikäli emme pysty hakemaan laitetta, voimme lukita puhelimen, kun meillä on pin-koodi, kuvio, salasana tai jokin muu suojaus käytössä. Jos laitteen suojausta ei ole otettu käyttöön, sen voi tehdä silloin kun laitetta paikantaa. Lisäksi laitteen näytölle voi jättää viestin tai puhelinnumeron, jonka avulla puhelimen voi palauttaa sinulle.
- Laitteen koko sisällön voi tyhjentää, jolloin turvataan se, ettei tiedot joudu vääriin käsiin, mikäli meillä on siellä tärkeitä tietoja. Mikäli varmuuskopiot ovat olemassa, voimme laitteen löytyessä joko palauttaa laitteen tiedot tai siirtää ne uuteen laitteeseen. Nämä kolme toimintoa: soittaminen, suojaus tai tyhjennys ovat kaikki mahdollisia tehdä etänä.
Jos kadonnut laite on android-tuote, laitteen etsiminen on mahdollista osoitteesta android.com/find ja kirjautumalla google-tilille. Kun laite on paikannettu, meille tulee karttanäkymä missä laite on ja näemme symbolikuvan laitteesta. Sijainti ei ole tarkka arvio ja laitteen todellinen sijainti voi jonkin verran erota arvoista. Jos haku tehdään selaimella, viemällä hiiri osoitekohteen päälle, näemme laitteen nimen ja tyypin. Viimeisen havainnon yhteydessä näkyy päivämäärä ja kellonaika. Jos puhelinta ei löydy, johtuu se siitä, että järjestelmä ilmoittaa viimeisen tiedossa olevan sijainnin.
Jos meillä on Gmail-sähköpostiosoite, on myös Google-tili, jonka kautta tuolloin kirjaudutaan. Samasta valikosta, josta kirjaudutaan sähköpostiin, löytyy Etsi laite -toiminto. Tosin sivustot ja käyttöliittymät muuttuvat eli sitä voi joutua vähän hakemaan, mutta asiaa voi harjoitella ja kokeilla kuinka se toimii.
Samalla periaatteella toimii Applen tuote. Osoitteessa icloud.com/find kirjaudutaan Apple ID-tunnuksella tilille. Sieltä linkkien kautta löytyy kohde missä näkyy meidän laitteemme eli kaikki ne mobiililaitteet missä on käytössä kyseinen tili. Valitsemalla luettelosta laitteen, jonka tietoa lähdet hakemaan, näet laitteen sijainnin kartalla. Tämän jälkeen tulee samat vaihtoehdot kuin Android-tuotteessa eli ääneen soittaminen, laitteen lukitseminen tai laitteen tyhjentäminen kokonaisuudessaan. Nämä ovat laite- ja käyttöjärjestelmäkohtaisia ja näitä kannattaa harjoitella. Kannattaa kokeilla, millä tavalla oma laite on katoamistilanteessa löydettävissä.
Tämä kadonneen laitteen etsimisestä,
Kiitos!