Etusivu / Sydändigi / Osa 3 / 5 Kokemuksia opastamisesta

Kokemuksia opastamisesta

Pirjon kokemus

Katso Pirjon opastuskokemus-video vierestä.

 

Jorman kokemus

Alkuun yritin mainostaa levittämällä ns. viidakkorumpua käyttäen, ei tullut kovin paljon tulosta. Sitten aloin puhumaan erilaisissa kerhoissa, eläkeläiset, kuntosali sydänkerho jne, siihen suuntaan, että minä voisin auttaa jos on ongelmia netin käytössä, se tuotti tulosta yksittäisiä tapauksia, ja siitä alkoi sitten tieto hiljalleen levitä. Sovin tapaamisia esim. kahvilassa ja opastin puhelimessa. Sitten aloin pitämään erillistä digikerhoa sydänyhdistyksen toimistolla, siellä minulla oli n. 10 ihmistä paikalla, se oli hyvä juttu koska netin käyttäjien taso oli kovin erilainen, mutta se piti lopettaa koronan takia. Yritän syksyllä järjestää teamsin kautta kerhoillan, katsotaan miten käy.

Hankalaa tässä on se, että netin käyttäjissä on monen tasoisia ihmisiä, jotkut eivät osaa käyttää laitettaan, menee ns. nappulat sekaisin, sitten on henkilöitä joita ei saa innostumaan erilaisten terveyspalveluiden sivustojen käyttöön varsinkin jos käyttäminen edellyttää kirjautumista ja sitten on osaajat joille pitää olla oma ryhmänsä, koska he osaavat hyvin monia asioita, mutta kysymykset ovatkin sitten erilaisten sovellusten turvalliseen käyttämiseen liittyviä.

Tuulan kokemus

Olen opastanut digiasioita sydänyhdistyksen kokouksissa. Tarkennettavia epäselviä asioita on voinut tulla esille kesken kokouksen, mitkä on sitten voitu nopeasti ratkaista. Kokouksessa on myös voitu sopia, että käytetään nyt tietty aika opastukseen.
Sydänpoliklinikkavastaanotossa olen ollut muiden opastajien kanssa tietyn sovitun ajan. Olemme kyselleet, onko tarvetta ja mielenkiintoa digiopastukseen ja sitten olemme opastaneet halukkaita.

Sydänosastolla olen tavannut potilaita kertonut digimahdollisuuksista sekä sitten olemme yhdessä katsoneet laitteen (yleensä älykännykkä) ominaisuuksia ja harjoitelleet. Keskustelu heidän kanssaan on voinut edetä ”sydänasioihin” yleisesti tai heidän omaan tilanteeseensa, mutta vain heidän ehdoillaan, mikä onkin tavallista OLKA-toimintaa.

Sydänliitossa olen ollut mukana sovittuina opastusaikoina, jolloin paikalle on voinut tulla kuka tahansa digiongelmansa kanssa. Yhdessä olemme katsoneet/sopineet, kuka mitäkin asiaa tai tilannetta tällä kertaa ratkaisee.

Opastustilanteet ovat varsin erilaisia. Ihmisten kohtaaminen on mukavaa, ja syntyneet keskustelut mielenkiintoisia. Opastettavat saattavat olla epäileväisiä, arkoja, yllättyneitä, itseään vähätteleviä, muistiaan moittivia, runsaasti kyseleviä, harvoin tiukkoja ja vaativia, jne., mutta ovat sitten tyytyväisiä ja iloisia saatuaan neuvoa. Kiittelevät sitä, että tällaista opastusta annetaan.”