Vertaistuki ja viestintä
Omakohtaiset kokemukset vertaistuen saajana herättävät usein kiinnostuksen toimia vertaisena muille tukea tarvitseville. Vertaistukitoiminnasta kannattaa viestiä näkyvästi. Näin saadaan tukea hakevat löytämään tarvitsemansa tuki ja innostetaan toiminnasta kiinnostuneet mukaan uusiksi vertaistukihenkilöiksi.
Viestintää voidaan tehdä monin tavoin. Yksi tapa on kertoa tarinoita vertaistuesta saaduista positiivisista kokemuksista ja vertaistukihenkilönä toimimisesta. Tarinat voivat olla kirjoitettuja, äänitiedostoja tai videoita, riippuen siitä, mitä kanavaa aiotaan käyttää.
Monet lehdet ovat kiinnostuneita julkaisemaan sairastuneiden tarinoita ja samalla aukeaa mahdollisuus kertoa vertaistukitoiminnasta. Sosiaalinen media tavoittaa nykyisin yhä suuremman joukon ihmisiä. Facebook toimii hyvänä kanavana 40+ -vuotiaille, Instagram on tällä hetkellä enemmän 20-60 -vuotiaiden kanava. Sydan.fi -verkkopalvelusta löytyy hakusanalla vertaistuki paljon erilaisia artikkeleita, joita voi hyödyntää viestinnässä. Artikkeleista saa myös ideoita sekä viestintään, että oman yhdistyksen toimintaan.
Toiminnan markkinoinnissa kannattaa hyödyntää kaikki juuri sillä paikkakunnalla hyväksi havaitut tavat ja paikat. Se voi tarkoittaa lehtien toimintapalstoja, sosiaalisen median ns. puskaradioita kuin kirjaston yms. ilmoitustaulujakin. On hyvä muistaa, että vaatii aikaa ja toistoja, että jokin uusi toiminta löydetään ja sinne lähdetään mukaan.
Viestinnän mahdollisuuksista löydät lisää tietoa täältä.