Hyppää sisältöön
Etusivu / Kampanjat / Maaliskuussa 2025 kampanjoidaan jälleen kasvisruoan puolesta

Maaliskuussa 2025 kampanjoidaan jälleen kasvisruoan puolesta

Maaliskuussa kampanjoidaan kasvisruoan puolesta. Kampanjassa tuodaan kuluttajille erilaisia kasvisruokavaihtoehtoja ja -ideoita lihan korvaamiseen tai vähentämisen tueksi, ja kannustetaan kokeiluihin. Yhdistykset voivat osallistua kampanjaan mm. jakamalla somemateriaaleja ja osallistumalla verkkoluennolle.

Antti Ukkonen, Asiantuntija, markkinointi ja viestintä Anu Cavén, Asiantuntija, markkinointi ja viestintä
Julkaistu 16.1.2025

Kasvisruoka on sydämen asia niin sydänterveyden, ilmaston että eläinkunnankin kannalta. Kasvisruokakampanjan keskiössä on kasvisten lisäämisen helppous, uudet ideat ja käytännön vinkit, joilla tuoda kasvisruoan tekoa helpommaksi suuremmalle yleisölle.  Sydänliitto toteuttaa maaliskuussa 2025 uudelleen kasvisruokakokeiluihin painottuvan kampanjan. 

Sydänliiton “Kasvisruoka on sydämen asia” -sivu kannustaa kuluttajia siirtymään nykyisestälihapainotteisesta ruokavaliosta enemmänkasvipainotteiseen ruokavalioon ja lisäämään kasviksia ylipäätään ruokavalioonsa. Tätä tuetaan helpoilla kasvisruokaresepteillä ja uusilla ideoilla arkiruokailuun. ​Aihe on itsessään erittäin ajankohtainen, sillä marraskuussa julkaistut uudet kansalliset ravitsemussuositukset kannustavat kohti kasvipainotteisempaa ruokavaliota.

Kampanja toteutetaan monikanavaisesti  

Kampanja näkyy ja kuuluu Sydänliiton (Facebook, Instagram), Sydänliiton Neuvokas perheen ( Facebook, Instagram) ja Sydänmerkin (Facebook, Instagram) kaikissa omissa some- ja verkkokanavissa maaliskuun aikana. Kampanjavideo näkyy somen lisäksi televisiossa Ylen tietoiskuna TV1-kanavalla viikolla 11 (10.3.–16.3.) ja Discoveryn kanavilla koko maaliskuun ajan. Kampanjassa toimii vuonna 2025 yrityskumppanina Apetit

Verkkoluennot osana kampanjaa

Osana kampanjaa on tiedossa myös lapsiperheille suunnattu kasvisruokaan liittyvä verkkoluento 11.3. Lisätietoja luennosta ”Papupataa ja herne nenässä – miten siirtyä lapsiperheessä kohti kasvisvoittoisempaa ruokaa ja syömistä?” löydät osoitteesta sydan.fi/verkkoluennot.  

Viime vuoden luentotallennetta ”Miten siirtyä kasvispainotteisempaan ruokaan?” voi hyvin hyödyntää myös tänä vuonna. Sen aiheina ovat mm. miksi kasvisruoan syöminen kannattaa, totta ja tarua kasvisruoasta sekä helppoja käytännön ideoita maukkaan kasvisruoan toteuttamiseen. Luentotallenne on löydettävissä mediapankista ja YouTubesta.  

Miten Sydänyhdistys voi halutessaan osallistua kampanjaan?  

Kampanjaan on mahdollista osallistua usealla eri keinolla. Tässä vinkkejä ja esimerkkejä kampanjan sisällön hyödyntämiseen.  

  1. Toimia paikallisena viestinviejänä kasviskampanjasta, kampanjasivusta ja kasvispainotteisesta ruokavaliosta. Voitte jakaa somemateriaaleja mediapankista omissa sosiaalisen median kanavissanne. Mediapankin Kasvisruokakampanja 2024 -nimisen kansion alla olevat materiaalit ovat käytettävissä myös tänä vuonna. 
  2. Voitte järjestää katselutilaisuuden verkkoluennoista. Yhdistykset voivat osallistua kampanjaan mm. jakamalla somemateriaaleja ja järjestämällä katselutilaisuuden verkkoluennolle. 
  3. Voitte yhdessä kokeilla erilaisia kasvispainotteisia Sydänmerkki-reseptejä ja kumota näin ajatuksia kasvisruoan tekemisen vaikeudesta.  Sydänmerkille on tehty oma teemasivunsa “Helppoa kasvisruokaa” kasvisruoan tekemiseen. 
  4. Lapsiperheille voi suositella Sydänliiton lapsiperheiden uutiskirjettä, jonka kautta julkaistaan teemauutiskirje arkiruokailun helpottamisesta ja lapsiperheiden suosikkikasvisruokaresepteistä. 

Tärkeät linkit: 

Mediapankin ja salasanan löydät täältä: Viestinnän työkalut – Yhdistyspalvelu (sydan.fi)  

Kampanjan viestintämateriaalien kansio mediapankissa: Sydänliitto (kuvat.fi) 

Kasvisruoka on sydämen asia -kampanjasivu:  Kasvisruoka on sydämen asia – Sydänliitto (sydan.fi) 

Sydänmerkin uusi Helppoa kasvisruokaa –teemasivu: Helppoa kasvisruokaa | Sydänmerkki (sydanmerkki.fi) 

Neuvokas perheen Meidän perheen ruokaviikko –sivu: Meidän perheen ruokaviikko – Neuvokas perhe 

Lue seuraavaksi

Ajankohtaista
Suunnittelu
Toimintaideoita
Viestinnän työkalut