Hyppää sisältöön
Etusivu / Liikunta kohonneen verenpaineen hoidossa

Liikunta kohonneen verenpaineen hoidossa

Säännöllinen liikunta on tärkeä osa kohonneen verenpaineen hoitoa.

Annukka Alapappila
Julkaistu 28.9.2021
Päivitetty 8.2.2022

Liikunnan vaikutus

  • Kohtuukuormitteinen kestävyysliikunta alentaa kohonnutta verenpainetta keskimäärin 8/5 mmHg.
  • Kohtuukuormitteinen liikunta hengästyttää jonkin verran kuten esimerkiksi reipas kävely.
  • Muutos on lähes yhtä suuri kuin yhdellä verenpainelääkkeellä, eikä siihen välttämättä tarvita laihtumista.
  • Myös lihasvoimaharjoittelu alentaa kohonnutta verenpainetta, vaikkakin vähemmän kuin kesytävyysliikunta.

Liikunnan säännöllisyys on ratkaisevaa

  • Liikkua tulisi mielellään joka päivä.
  • Viikon aikana tulisi liikkua yhteensä ainakin 2 t 30 min. reippaasti tai 1 t 15 min. rasittavasti.
  • Monelle sopii 5 x 30 min eli viitenä päivänä viikossa puoli tuntia.
  • Liikunnaksi lasketaan kaikki liikkuminen: liikuntaharrastus, hyötyliikunta, työmatkaliikunta, perheliikunta, arkinen liikkuminen jne.
  • Muutamankin minuutin liikuntahetket lasketaan.
  • Säännöllinen lihasvoimaharjoittelu kestävyysliikunnan tukena on keskeistä.
  • Hyvä muutos verenpaineessa voi ilmetä jo 1 kuukauden säännöllisen liikkumisen jälkeen.

Asiakkaan ohjaaminen

  • Löydä positiivista ja kehuttavaa asiakkaan nykyisestä liikunnasta.
  • Ohjaa asiakasta itse löytämään sopiva, konkreettinen ja maltillinen lähiajantavoite liikunnan lisäämiselle, jos sille tarvetta.
  • Ohjaa asiakasta miettimään itselleen sopivat liikuntahetket ja -muodot.
  • Kannusta asiakasta huomaamaan onnistumisensa.

Huom!

  • Säännöllisellä liikunnalla voi ehkäistä ikääntymiseen liittyvää liiallista verenpaineen kohoamista.
  • Paljon liikkuvilla kohonnutta verenpainetta vähemmän, verenpaine on myös alhaisempi kuin vähän liikkuvilla.
  • Enemmän liikkuvilla on pienempi riski saada myöhemmin kohonnut verenpaine.