Vertaistukiryhmien sekä -tapaamisten markkinointivinkit
Ryhmätoiminnan tai tapaamisten suunnitteluvaiheessa on hyvä pohtia, kuinka ihmiset löytävät ryhmään tai tapaamiseen mukaan. Toiminnasta viestintää ja markkinointia tarvitaan todennäköisesti monella tapaa ja pidemmän aikaa, usein ihan säännöllisesti. Moni sairastunut tai läheinen saattaa pohtia useammankin kerran sitä, lähtisikö johonkin ryhmään tai tapaamiseen mukaan.
Mitä toiminnasta kannattaa kertoa?
- Kuvaile, minkälaisesta toiminnasta on kyse ja mitä siitä saa.
- Kerro, kenelle toiminta on suunnattu, esim. sairastuneet, tietty sydänsairaus, läheiset, tietyn ikäiset.
- Kerro, että toiminta on vapaamuotoista ja luottamuksellista, ja on mahdollista olla mukana vain kuuntelemassa.
- Kannusta anna toiminnalle mahdollisuus -ajatteluun: et menetä mitään, jos tulet mukaan ainakin kerran.
- Pohdi, käytätkö vertaistuki-sanaa vai kuvaatko toimintaa muuten. Vertaistuki-sana voi olla osalle outo tai siihen voi liittyä ennakkoluuloja.
- Kuvan avulla voit kertoa kohderyhmästä ja rentoudesta.
- Kerro, mistä saa lisätietoja toiminnasta, liitä mukaan esim. QR-koodi tai lyhyt verkko-osoite.
- Kerro, että toiminta on maksutonta eikä vaadi jäsenyyttä.
Markkinointikanavat – missä kaikkialla toiminnasta voi kertoa?
- Sydänliiton tapahtumakalenteri Tapahtumakalenteri – Sydänliitto
- Kilta-jäsenrekisterin kautta voi lähettää kohdennetun sähköpostin valitulle ryhmälle
- Tapahtumat
- Paikallismedia – lehteen voi yrittää saada jutun toiminnasta, laittaa mainoksen tai hyödyntää minne mennä -tyyppisiä palstoja
- Muut mediat, joita voi olla kaupoilla, apteekeilla, terveysasemilla
- Paikalliset Facebook-ryhmät (puskaradiot)
- Sydänliiton Facebook-ryhmät
- Vertaistuki- ja/tai oman ryhmän toiminnasta kertovan esitteen (mainoksen) jakaminen esim. sairaalassa, Olka-pisteellä, terveyskeskuksessa, apteekissa, yksityisellä lääkäriasemalla, erilaisilla ilmoitustauluilla
- Sähköiset infotaulut sairaaloissa, apteekeissa yms.
- Kertomalla toiminnasta suullisesti kohtaamilleen ihmisille
Tässä on ehdotus markkinointitekstiksi vertaistukiryhmälle:
Liity vertaistukiryhmään ja löydä porukka, joka ymmärtää!
Etsitkö paikkaa, jossa voit jakaa kokemuksiasi ja saada tukea muilta samassa tilanteessa olevilta? Vertaistukiryhmämme tarjoaa juuri tämän mahdollisuuden. Ryhmämme on suunnattu [kirjoita tähän kohderyhmä] ja toiminta on vapaamuotoista ja luottamuksellista. Voit osallistua vain kuuntelemalla tai keskustellen
Miksi liittyä vertaistukiryhmään?
- Saat mahdollisuuden jakaa kokemuksiasi ja oppia muiden kokemuksista
- Toiminta on maksutonta eikä vaadi jäsenyyttä
- Anna toiminnalle mahdollisuus: et menetä mitään, jos tulet mukaan ainakin kerran
Lisätietoja ja ilmoittautuminen
- Lyhyet ohjeet, QR-koodi tai lyhyt verkko-osoite
- Seuraa meitä [ja kerro missä ilmoitatte toiminnasta, esim. paikallisessa Facebookissa, Sydänliiton Facebook-ryhmässä]
Voit myös kirjoittaa tarinan ja hyödyntää sitä markkinoinnissa, tässä esimerkki:
Heli ja vertaistukiryhmä
Heli oli juuri saanut tietää sairastavansa sydänsairautta. Hän tunsi olonsa yksinäiseksi ja pelokkaaksi, eikä tiennyt, mistä saisi tukea. Sitten hän kuuli vertaistukiryhmästä, joka oli suunnattu juuri hänen kaltaisilleen ihmisille. Heli päätti rohkaistua ja osallistua ryhmän tapaamiseen.
Ensimmäisellä kerralla Heli oli hermostunut, mutta ryhmän lämmin vastaanotto ja muiden osallistujien avoimuus auttoivat häntä rentoutumaan. Hän kuunteli muiden tarinoita ja huomasi, ettei hän ollut yksin. Ryhmän jäsenet jakoivat kokemuksiaan, antoivat neuvoja ja tarjosivat tukea. Välillä juteltiin myös ihan muista asioista. Heli sai voimaa ja rohkeutta jatkaa eteenpäin.
Vertaistukiryhmän tapaamiset ovat nyt tärkeä osa Helin elämää. Hän on saanut uusia ystäviä ja oppinut paljon itsestään ja sairaudestaan. Ryhmän tuki on auttanut selviytymään vaikeista hetkistä ja löytämään iloa arjesta. Heli suosittelee vertaistukiryhmää kaikille, jotka kaipaavat ymmärrystä ja tukea.
Markkinointivinkkejä artikkelia varten kertoivat vertaistukiryhmien ohjaajat Kristian Järnström ja Jari Pitkänen.