Hyppää sisältöön
Elisa Luomaranta, Terveyden edistämisen koordinaattori
Julkaistu 25.5.2021
Päivitetty 24.9.2021

Motivoivan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyt ammattilaiselle

  • Valinta keskittyä muutostoiveisiin ongelmien sijaan voimauttaa posiitivisemmalla otteellaan
  • Vastuu jakautuu ammattilaiselle ja asiakkaalle: asiakas on aktiivinen toimija ja ammattilaisella ei tarvetta ”hokkuspokkus-vinkeille”
  • Hyvät kysymykset käynnistävät parhaimmillaan asiakkaassa prosessin, jolloin käyntien välissä olevana aikanakin tapahtuu positiivisia asioita toivottuun suuntaan

Motivoivan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyt asiakkaalle

  • Saa omat vahvuudet ja olemassa olevat voimavarat näkyvästi
  • Kokee tulevansa kuulluksi
  • Kokee omia mielipiteitä arvostettavan
  • Saa aitoja kehuja ja kannustusta muutospolulleen
  • Antaa tunteen, että olen oikeassa ja jo oikealla polulla

Ratkaisukeskeinen, valmentava ja motivoiva työote

  • hyödyntää asiakkaiden omia voimavaroja
  • vahvistaa toiveikkuutta ja uskoa onnistumiseen
  • varmistaa hyvän yhteistyön asiakkaan ja ammattilaisen välillä
  • keskittyy tiedon annon sijaan aktiiviseen kuunteluun, aitoon läsnäoloon ja hyvien kysymyksien esittämiseen
  • lisää luovuutta myös ongelmien ratkaisuun
  • on käytännönläheinen ja myönteinen lähestymistapa
  • vaikuttaa voimaannuttavasti asiakkaisiin
  • on tuloksiltaan vaikuttavaa
  • on vastavuoroista

Pohdittavaksi sinulle, ammattilainen

  • Mikä on minulle ammattilaisena kaikista helpointa ja luontevinta motivoivassa työotteessa? Pysähdy huomaamaan se, olemaan ylpeä siitä ja vahvista sitä!
  • Mikä on minulle haastavinta? Ole tämän suhteen itsellesi armollinen.
  • Mitä taitoa haluaisin motivoivan työotteen kohdalla harjoitella? Mitä hyötyä siitä sinulle olisi? Milloin olen onnistunut jo siinä? Miksi silloin onnistuin? Mikä olisi ensimmäinen pieni askel tämän taidon harjoittelussa?

Lue lisää ohjauksen reflektoinnista.