Flytta dig till innehållet

Upp och stå för ditt hjärtas skull

Genom att ersätta sittandet med stående förbättrar du betydligt socker- och fettvärdena i ditt blod. Och vidare, om du går i stället för att sitta, minskar ditt midjemått och din vikt märkbart. Till det här resultatet har man kommit i Australien.

Julkaistu 9.9.2015
Uppdaterad 28.5.2018

Australienska forskare utrustade nästan 800 män och kvinnor med apparater, som registrerade hur de rörde sig. Apparaterna, som sattes fast på låret, registrerade under en vecka dygnet runt den tid, som försökspersonen använde till att sova, ligga, stå och gå. Deltagarna var i åldern 36–80 år.

Forskarna observerade, att redan ett par timmars stående i stället för sittande sänkte blodsockret med ett par procent och triglyceriderna med 11 procent. Ståendet sänkte också det så kallade skadliga eller LDL-kolesterolet och höjde det goda HDL-kolesterolet. Då sittandet ersattes med gång eller löpning, sjönk viktindexet med över tio procent och midjemåttet minskade med flera centimeter. Detta samband kunde inte konstateras, om sittandet ersattes med stående.

Forskarna betonade, att många människor för sin hjärthälsa skulle ha nytta av att ersätta sittande med stående och att också röra på sig mera. De rekommenderar till exempel, att det på arbetsplatserna skulle användas arbetsbord med möjlighet att justera höjden. Den här undersökningen är den första i sitt slag och forskarna anser, att det skulle vara på sin plats med ytterligare forskning i ämnet. 

Undersökningen publicerades i tidningen European Heart Journal.

Lue seuraavaksi

Sökning

Hittades 0 resultat