Flytta dig till innehållet
Hem / Hälsa och livstil / Reglering av barnens aktivitet före läggdags

Reglering av barnens aktivitet före läggdags

För en smidig vardag är det viktigt att hålla aktiviteten på en nivå som är lämplig för situationen. Förutom kvällsrutinerna kan åtgärder som minskar aktiviteten hjälpa barnet att lugna ner sig på kvällen.

Marjaana Kauranen, Terveyden edistämisen ja viestinnän asiantuntija
Julkaistu 17.10.2023
  • Minska och ändra på stimulerande intryck på kvällen. Dämpa ljus och ljud i god tid innan kvällsrutinerna inleds. Det är också till fördel att avlägsna olika stimulanser (t.ex. leksaker eller en påslagen tv) ur barnets synfält. Redan tidigare på kvällen lönar det sig att också fundera på skärminnehållet, inte aktiverar det väl barnet?
  • En leksak som barnet kan pyssla med på kvällen. Man kan t.ex. säga åt barnet, att leksaken behöver barnets omsorg och barnet i sin tur behöver leksaken för att få lugn och ro. Den här interaktionen ökar leksakens betydelse för barnet.
  • Att krypa in i en koja, ett eget tyst, trångt utrymme, att t.ex. tränga sig mellan soffdynorna. Kanske det finns en sovsäck eller en säckstol, dit barnet kan söka sig för att lugna ner sig. Barnet börjar också själv känna igen behovet av att sänka aktivitetsnivån och kan vid behov söka sig till sitt eget gömställe, där hen får lugna ner sig.
  • Att kura ihop sig och få närhet, bli smekt eller masserad. Alla barn bryr sig inte om att bli kramade, men kan bli lugna av smekningar eller att få kura ihop sig nära en vuxen. Också större barn slappnar av när deras fötter eller axlar masseras och det här ökar också närheten. Barnen njuter också, då man med fingret ritar på deras rygg.
  • En kvällssaga under ett tungt täcke eller en dyna förbereder sömnen. Många barn blir lugna av den tyngd ett tyngdtäcke ger. Också till exempel en havredyna ovanpå benen eller en mjuk leksak på magen kan hjälpa. Fäst också uppmärksamheten på kvällssagans innehåll. Nog är den väl mera lugnande än aktiverande.

Lue seuraavaksi