Viestinnän suunnittelu ja johtaminen
Toisiaan täydentävällä ja tukevalla valtakunnallisella ja paikallisella viestinnällä saamme voimaa ja parhaita tuloksia. Siksi on tärkeää, että jokaisella organisaatiomme osalla on selkeä rooli yhteisen viestinnän toteuttamisessa.
Sydänliiton sisäistä työnjakoa kuvataan Yhteinen sydäntyömme -käsikirjassa. Viestinnästä puhutaan sivuilla 72-83.
Yhdistys
- Vastaa paikallistason viestinnän vuosisuunnittelusta.
- Viestii omien ja alueensa/piirinsä toimintojensa mukaisesti huomioiden Sydänliiton strategian, toimintasuunnitelman ja toimintakalenterin.
- Jakaa paikallisesti omien resurssien mahdollistamalla tavalla valtakunnallista viestintää.
- Toteuttaa mm. tapahtumien kautta koko järjestön yhteisesti sovittuja viestinnällisiä toimenpiteitä (mm. Sydänviikon tapahtumat ja kampanjat). Tätä yhdistys voi tehdä yksin tai yhdessä muiden yhdistysten tai piirin kanssa.
Piiri/alue
- Tekee alueellista viestinnällistä vuosisuunnittelua omien toimintojensa mukaisesti huomioiden Sydänliiton strategia, toimintasuunnitelma ja toimintakalenteri.
- Vastaa alueellisen viestinnän ja markkinoinnin toteutumisesta.
- Kouluttaa yhdistyksiä viestinnän toteuttamisessa.
- Tukee yhdistyksien viestintää ja markkinointia.
Valtakunnallisen jäsenjärjestö
- Viestii soveltuvin osin pohjautuen Sydänliiton strategiaan, toimintasuunnitelmaan ja toimintakalenteriin.
- Tiedottaa liitolle omista strategisista linjauksistaan, suunnitelmistaan ja kannanotoistaan.
Liitto
- Vastaa siitä, että koko järjestöllä on viestintä- ja markkinointistrategia, jonka hallitus hyväksyy.
- Tekee vuosittain toimintakalenterin (painopistealueet kvartaaleittain), jonka syyskokous hyväksyy osana toimintasuunnitelmaa.
- Kouluttaa koko järjestöä viestinnän toteuttamisessa.
- Tukee jäsenjärjestöjen viestintää ja markkinointia.