Sisällön suunnittelu
Tältä sivulta löytyy asioita, joita koulutuksen rakentajien tulee huomioida, kun he miettivät koulutuksen sisältöä.
Koulutuksen nimi
Napakka koulutuksen sisältöä kuvaava nimi. Kohderyhmää ei mainita otsikossa.
Tarkoitus
Koulutuksen tarkoitus määritetään eli miksi ja millaisiin osaamistarpeisiin koulutus järjestetään. Tarkoitus näkyy esitteessä.
Osaamistavoitteet
Koulutuksen rakentajat määrittävät koulutuksen osaamistavoitteet osallistujan näkökulmasta. Osaamistavoitteet kuvaavat sitä osaamista, jonka osallistuja voi koulutuksen avulla tai sen aikana saavuttaa. Osaamistavoitteet kuvataan konkreettisesti, mitä osallistuja osaa tehdä koulutuksen jälkeen. Tavoitteet näkyvät esitteessä.
Tavoitteet kirjataan muotoon;
Koulutuksessa
- saat …(+ tekemisen kohde)
- opit …(+ tekemisen kohde)
- perehdyt…(+ tekemisen kohde)
- ….
Kohderyhmä ja osallistujamäärä
Koulutuksen kohderyhmä eli kenelle koulutusta järjestetään määritetään. Kohderyhmä näkyy esitteessä.
Sisältö
Koulutuksen rakentaminen perustuu todennettuun tarpeeseen. Sisältö palvelee yhdistyksien toimijoita. Sisällön rakentamissa on mukana edustus sydänyhdistyksistä, -piireistä ja -liitosta. Koulutuksessa korostetaan mahdollisuuksien mukaan osallistujien välistä vuorovaikutusta ja toisilta oppimista sekä huomioidaan muuttuva ympäristö tai strategia.
Sisällön rakentamisessa määritetään koulutuksen
-
- teemat/aihepiirit (esim. verkkosivut, liikunta, ruoka jne.)
- ohjelma aikatauluineen
- opetusmuoto (lähi/verkko)
- menetelmät
- kouluttaja/t
- koulutuksen vaikutusten arviointi (mittarit ja ajankohta)
- koulutuksen markkinoinnin mahdolliset erityishuomiot
- koulutuksen järjestelyt (ennakkotehtävä, osallistujahinta, kustannusjako, tilat, tarjoilu)
Yhdistyskoulutuksen suunnitelma -lomake
Koulutuspäivän muistilistan (2 päivän koulutus) tarkoitus on helpottaa kouluttajaa muistamaan koulutuspäivän rakenne ja kulku tarkkoine aikatauluineen.
Ennakkotehtävä
Mahdollinen ennakkotehtävä ohjeineen toimitetaan Tervetuloa koulutukseen – viestin yhteydessä osallistujalle.
Materiaali koulutuksessa
Koulutuksessa ei ole välttämätöntä olla materiaalia. Jos materiaalia on, se on pääsääntöisesti sähköisessä muodossa. Mahdollisesti koulutuksen aikana syntyvä materiaali toimitetaan osallistujille koulutuksen jälkeen ja se liitetään soveltuvin osin Yhdistyspalvelu-sivuille muille toimijoille käytettäväksi.
Vaikutusten arviointimittarit
Koulutuksen rakentajat määrittävät koulutuksen tavoitteiden asettamisen yhteydessä koulutuksen vaikutuksia arvioivat mittarit.
Kouluttajakoulutus
Koulutuksen rakentajat arvioivat kouluttajakoulutuksen tarpeen.