Flytta dig till innehållet

fi

sv

Hem / Hälsa och livstil / Kati Kuisma: Jag känner hur farten ökar – var hitta lugnet?

Kati Kuisma: Jag känner hur farten ökar – var hitta lugnet?

Hjärtförbundet bjuder i november in barnfamiljer på temat att lugna ner sig, läsning och sömn. Tillsammans tränar vi oss att slappna av.

Kati Kuisma, ravitsemusasiantuntija, viestinnän tuottaja
Julkaistu 19.10.2023

Augusti lurar mig varje år. Jag tror, att jag i sommarsemesterns efterdyningar ska lyckas hålla mig kvar i ett avslappnat känslotillstånd. Om inte förr så när skolorna börjar märker jag det – farten börjar öka. På jobbet är det full rulle och kvällarna fylls av bl.a. hobbyer, hemsysslor, hjälp med läxor. I september märker jag, att de böcker jag lånade i slutet av semestern ännu är olästa, det känns som att jag aldrig kunnat lugna ner mig tillräckligt för att börja läsa. Det blåa skenet från rutan är ofta kvällens underhållning, fast jag vet, att det har en försämrande inverkan på sömnen. Men det känns som att jag inte orkar med något annat. Min egen diagnos – hektisk vardag och överspändhet.

Jag misstänker, att jag inte är ensam om det här. Alla stressfaktorer eller överspändheter kan man inte själv påverka. Ibland sparkar livet sådana skruvbollar, att man just då inte kan göra annat än leva med dem. Men den här hösten har jag haft utvecklingssamtal med mig själv, om vad som kunde göras, för konsten att lugna ner sig är en av de mest centrala färdigheterna för välmående i dagens liv. Den saken är inte alltid lätt att lära sig – inte för oss vuxna och speciellt inte för barnen. Det lönar sig ändå att försöka, kanske lugnets magi infinner sig i vardagen.

Jag gjorde en lista på saker som inverkar lugnande och som känns naturliga för mig (att lugna ner sig ska ju inte vara en prestation). Att i lugn och ro på soffan dricka te ur en stor kopp, att ute i naturen blicka ut över sjön eller havet, en långsam frukost på veckosluten och läsning. Motionen vållade lite huvudbry på min lista, min passionerade danshobby nollställer tankeflödet, men vrider upp kroppen på högvarv. Dansen får ändå bli kvar som en metod för avslappning. På basen av listan behöver jag nog mera hygge, som dansken skulle säga. Hygge är en känsla av mysighet och hemtrevlighet, som förenas med välmående och ett harmoniskt sinne. Det uppstår, när någonting görs utan brådska, avslappnat och med njutning.

Hjärtförbundet bjuder i november in barnfamiljer på temat att lugna ner sig, läsning och sömn. Tillsammans tränar vi oss att slappna av. Kanske också jag med den här höstens kunskaper andas lättare nästa augusti.

Lue seuraavaksi