Hyppää sisältöön
Kaikki Ruoka Ryhmät ja kerhot Tapahtumat

Kauppakierros

Kauppakierroksella kerätään ryhmissä sydänterveyden kannalta olennaisia tietoja elintarvikkeista pakkausmerkintöjä ja Sydänmerkkiä hyödyntäen.

Julkaistu 3.3.2020
Päivitetty 10.11.2022

Tehtävässä kerätään ruokakaupassa ravintosisältötietoja elintarvikkeista valmiille lomakkeille pienissä ryhmissä. Löydöksistä keskustellaan yhdessä vielä kaupassa käynnin jälkeen. Yhdessä tutkaillen on helpompi tutustua elintarvikkeiden pakkausmerkintöihin ja Sydänmerkki-tuotteisiin sekä löytää uusia terveellisiä vaihtoehtoja omaan ruokapöytään.

Kesto

Kauppakierrokselle aloituksineen ja loppukeskusteluineen on hyvä varata aikaa noin 1,5 tuntia.

Valmistelut

Ilmoita etukäteen kaupan henkilökunnalle, että menette ryhmän kanssa tutkimaan elintarvikkeita.

Toteutus

  1. Valitse yhdessä ryhmän kanssa kiinnostavat tuoteryhmät, joista jokaisesta on oma lomakepohja.
  2. Jaa osallistujat 2-3 hengen ryhmiin ja jokaiselle omat lomakkeet ja kynät. Sovi ryhmän kanssa kaupassa käytettävä aika (esim. 20 minuuttia) ja kokoontumispaikka kierroksen päätteeksi. Kierroksen voi toteuttaa myös isona ryhmänä (max 6-7 osallistujaa optimaalisin) hyllyn välejä kiertäen, tuotteita vertaillen ja Sydänmerkki-tuotteita etsien.
  3. Pyydä ryhmäläisiä täyttämään lomakkeeseen tiedot muutamista tuotteista/tuoteryhmä. Kirjattavat tuotteet voivat olla Sydänmerkki-tuotteita, itselle tuttuja tai muuten vain kiinnostavia tuotteita. Jos tuotteessa ei ole Sydänmerkkiä, sitä voi verrata Vinkkejä terveellisiin valintoihin -kortin tuoteryhmäkohtaisiin tietoihin tai verkosta tulostettuun listaan.
    Tietoja voi verrata myös toisiin kirjattuihin tietoihin, esimerkiksi vähiten suolaa, vähiten kovaa rasvaa, eniten kuitua sisältävät tuotteet. Halutessaan ryhmäläiset voivat ottaa kuvia tuotteista ja niiden pakkausmerkinnöistä kännyköillään muille ryhmille näytettäväksi.
  4. Kokoontukaa kierroksen jälkeen tutkailemaan kerättyjä tietoja. Ryhmät voivat kertoa omista löydöistään mahdollisesti kuvien kera vuorollaan kaikille muille.
  5. Keskustelkaa esimerkiksi seuraavista asioista:
    • Mitä uusia tuoteryhmään kuuluvia Sydänmerkki-tuotteita löytyi?
    • Mitä tietoja löysitte itselle tutuista elintarvikkeista?
    • Mitä itselle uutta elintarviketta jokainen aikoo kokeilla?
    • Mitä opitte kauppakierroksesta?

Materiaalit ja välineet

Lue seuraavaksi

Ajankohtaista
Suunnittelu
Toimintaideoita
Viestinnän työkalut