Siirry sisältöön
Mari Olli
Julkaistu 12.3.2020
Päivitetty 17.4.2020

Kauppatapahtumat ovat vuosien mittaan vakiinnuttaneet paikkansa yhdistysten toiminnassa, niitä järjestetään vuosittain yli 100. Kiitos, että yhdistyksesi on jatkamassa hienoa perinnettä!

Kauppatapahtuman tavoite on tehdä terveellisempiä ruokavaihtoehtoja ja Sydänmerkkiä tutuksi sekä kannustaa ihmisiä valitsemaan Sydänmerkin saaneita tuotteita.  Ihmisten kohtaaminen on luontevaa ruokakaupassa, missä ruokavalinnat tehdään ja Sydänmerkki-tuotteita on saatavilla.

Sydänmerkki-logo on hyvin tunnettu, mutta merkin sisällön, laajan tuotevalikoiman sekä tuotteiden käytön opastamisessa yhdistysten työllä kaupoissa ja muissa tilaisuuksissa on suuri merkitys.

Kauppa on Sydänyhdistykselle luonteva paikka kohdata kaikenikäisiä ihmisiä positiivisella terveysviestillä. Sydänmerkki-tuotteet sopivat kaikille ja kaikkiin tilanteisiin! Ruokakaupassa tavataan myös sellaisia henkilöitä, jotka yhdistyksen tilaisuuteen ei yleensä tule – kauppatapahtuma toimii siis parhaimmillaan myös pr-toimintana yhdistyksellesi.

Kauppatapahtuman toteuttamistapoja

Yhdistyksesi voi toteuttaa kauppatapahtuman hyvin monella tavalla, resurssien mukaan. Jos mahdollista, yhdistyksen jäsenet voivat toimia tapahtumassa asiantuntijoina, mutta se toimii myös ns. kylmäpisteenä, ilman esittelijöitä. Valitkaa tästä yksi tai useampi yhdistyksellenne sopiva toteutustapa.

  1. Tuotteiden merkitseminen

  2. Kauppakierros

  3. Näyttely

  4. Kilpailu

Käytännön järjestelyt

  • Miettikää yhdistyksessä, millaisen tapahtuman järjestämiseen teillä mahdollisuus. Onko esimerkiksi jäsenillä mahdollisuus olla esittelemässä Sydänmerkkiä tapahtumapäivänä vai toteutuuko toiminta kylmäpisteenä.

  • Sovi esittelypäivä tai -päivät kauppiaan tai myymäläpäällikön kanssa ja sovi samalla tapa, jolla Sydänmerkkiä esitellään.  Innosta kauppiasta kertomalla tapahtuman hyödyistä:

    • tapahtuma voi piristää myyntiä

    • tuo uusia asiakkaita

    • kertoo kaupasta vastuullisena toimijana.

    • tapahtuma tarjoaa asiakkaille lisäarvoa, esimerkiksi tietoa terveellisistä ruoka-aineksista. Monet valitsevat mielellään elintarvikkeita, jotka tukevat hyvää oloa.

    • Sydänmerkki-tuotteiden löytyminen on monelle hankalaa, joten hyllynreunamerkinnät ovat asiakkaille hyvää palvelua. Tuotteiden kysynnän on aiemmissa tapahtumissa todettu kasvaneen merkintöjen ja esittelyn vuoksi.

  • Merkitse tapahtuman aika ja paikka Kiltaan

  • Markkinoikaa kauppatapahtumaa yhdessä kaupan kanssa vaikkapa sosiaalisessa mediassa, kaupassa sekä paikallislehdissä

  • Kun tapahtuma koittaa, muistattehan, että yhdistys on kaupassa kauppiaan vieraana. Puhukaa Sydänmerkistä positiiviseen sävyyn, edistäkää tuotteiden myyntiä ja siivotkaa paikat priimakuntoon tapahtuman päättymisen jälkeen.  Esimerkiksi  esittelypöytien  raivaamisen ohella  Sydänmerkit hyllynreunasta, mikäli kaupan henkilökunta näin toivoo.

  • Pitäkää kiinni kaupan kanssa tekemistänne sopimuksista. Näin jätätte hyvän mielikuvan yh-distyksestänne ja olette tervetulleita esittelemään Sydänmerkkiä uudelleen!

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset