Sydänliiton hyvinvoinnin ja sydänterveyden verkkopalvelu

Hälsa åt barn och unga med specialtomater

- Allt började med förpackningen, berättar verkställande direktör för Andelslaget Närpes Tomater, Stefan Skullbacka om samarbetet med Hjärtförbundet som började med en donation på 3 000 euro.

Julkaistu 23.5.2017
Närpes Grönsakers ordförande Börje Ivars och verkställande direktör Stefan Skullbacka och Hjärtförbundets generalsekreterare Tuija Brax.

I Andelslaget hade man nämligen beslutat göra något för att de smakliga Dunne-tomaterna skulle urskilja sig på marknaden. Den hjärtformade förpackningen man valde som lösning förde på ett naturligt sätt tankarna till Hjärtförbundet, som flaggar för grönsakernas hälsosamhet. Eftersom barnen och de unga står närpesföretagarnas hjärta nära, beslöt de göra en donation till Hjärtförbundets arbete för främjandet av hälsa bland barn och unga.

Andelslaget Närpes Tomater är en andelslag som grundades för 60 år sedan och det ägs av 43 växthusodlare. Till jubileumsårets ära beslöt man sälja ett parti på 60 000 förpackningar Dunne-tomater så, att fem cent av varje förpackning doneras till Hjärtförbundet. Målet uppfylldes snabbt och den första dagen i mars anlände närpesborna till Åggelby i Helsingfors med en check på 3 000 euro. Checken överläts av Närpes Grönsakers ordförande och Dunne-tomatodlaren Börje Ivars och verkställande direktör Stefan Skullbacka och den mottogs av Hjärtförbundets marknadsföringschef Eeva Hietalahti och generalsekreterare Tuija Brax.

I slutet av april fortsatte samarbetet på Barnmässan i Helsingfors.

Lue seuraavaksi