Flytta dig till innehållet

fi

sv

5 vinkar: Aktivera vagusnerven – öka ditt välmående

Stressar du? Lider du av sömnsvårigheter, spänningstillstånd eller diffusa magbesvär? Långvariga stressymptom tyder på en obalans i vagusnervens funktion.

Vagusnerven, som ofta kallas den kringirrande nerven, är en betydande regulator av det autonoma nervsystemet i vår kropp. Den utgår från hjärnstammen och går, som namnet säger, runt via alla de organ som är viktigast med tanke på vår hälsa, tarmsystemet, lungorna och hjärtat och har en betydande inverkan på vår hälsa och vårt välmående.

Genom aktivering av vagusnerven kan du öka ditt välmående och främja din hälsa

  1. Andas! Enkla andnings- och avslappningsövningar aktiverar vagusnerven. Redan några lugna, djupa andetag lindrar en fysiologisk stressreaktion och aktiverar återhämtningen. Fäst speciellt uppmärksamheten på en lång utandning och en därpå följande kort vilopaus, som får den av stress spända pallean att slappna av.
  2. Kramas och skratta! Vagusnervens återhämtande kraft aktiveras i sociala sammanhang. En trygg upplevelse av gemenskap med en annan människa. Kramar, beröringar och att skratta tillsammans sänker effektivt varvtalet i kroppen, ger vällustkänslor och främjar hälsan.
  3. Hoppa i vaken eller snödrivan! Man vet, att utsättande för kyla har många positiva effekter på hälsan och också vagusnerven aktiveras av kyla. Alla vinterbadare känner igen den känsla av välbehag som sprider sig i kroppen efter ett dopp i vaken. Om det känns skrämmande att gå ner i det iskalla vattnet, fungerar sköljning av ansiktet med kallt vatten eller en kall dusch på samma sätt.
  4. Sjung! Att sjunga aktiverar halsens muskler, som står i kontakt med vagusnerven. Speciellt nynnande med stängd mun är effektiv aktivering av vagusnerven. Sjungande har också annan positiv inverkan på välmåendet: mängden av vällusthormonet oxytocin ökar då man sjunger. Och att sjunga tillsammans, det om något verkar återhämtande och stärkande!
  5. Njut av naturen! Att röra sig ute i naturen lugnar både kropp och själ. Man vet, att vistelse i naturen inverkar på många sätt på hälsan, bland annat sänker den både puls och blodtryck. Det här lugnet aktiverar vagusnerven och styr kroppen till återhämtning och vila.

Läs också:

Viktminskning gav ett hälsosammare liv: Trötthet och rytmstörningar besvärade och magen hade vuxit mera än vad läkaren rekommenderat. Tecken på sömnapné och kranskärlssjukdom började visa sig. Nu får det räcka, beslöt Tauski Peltonen och påbörjade en totalrenovering av sina levnadsvanor.

Lue seuraavaksi