Asiakkaan motivointi
Tästä osiosta löytyy tietoa ja käytännönläheisiä vinkkejä asiakkaan kohtaamiseen ja muutosohjaukseen.
Asiakkaan motivaation kehittymisen perusta on, että hänet kohdataan hyväksyvästi ja hänelle tarjotaan tarvitsemaansa tukea.
Muutosprosessissa asiakasta edesauttaa, kun ammattilainen tukee häntä löytämään itse merkitykselliset motiivit, havaitsemaan muutoksen mahdollisuudet ja löytämään arkeen sopivat keinot.
Tästä osiosta saat välineitä asiakkaan kohtaamiseen sekä motivaation ja muutoksen tukemiseen:
- kannustavan kohtaamisen/vuorovaikutuksen elementtejä
- keinoja voimavarojen tukemiseen ja hyvinvointia edistävän käyttäytymisen vahvistamiseen
- muutoksen puheeksi ottamisen keinoja esimerkkeineen
- työvälineitä asiakkaan muutosprosessin ohjaamiseen
- vinkkejä oman ohjaustyön arviointiin
Kunnioittava kohtaaminen vuorovaikutuksen perustana
Jokainen asiakas on yksilö ja jokainen kohtaaminen on ainutkertainen. Kohtaaminen on parhaimmillaan vuoropuhelua, jossa limittyvät asiakkaan oman elämänsä asiantuntijuus ja ammattilaisen hoidollinen asiantuntemus.
Myönteisen vuorovaikutuksen elementtejä ovat:
- kunnioittaminen
- kuunteleminen
- kannustaminen
- kysyminen
Keskusteleva ja tutkaileva työote ja aito läsnäolo auttavat myönteisessä vuorovaikutuksessa ja luomaan luottamuksellista ilmapiiriä.
Motivoiva ohjaus työtapana
Ratkaisukeskeinen, valmentava ja motivoiva työote hyödyntää asiakkaiden omia voimavaroja. Se vahvistaa toiveikkuutta ja uskoa onnistumiseen. Se myös tukee ammattilaisen omaa jaksamista ja varmistaa hyvän yhteistyön asiakkaan ja ammattilaisen välillä.
Lue lisää motivoivasta ohjauksesta työtapana.
Voimavarat muutoksen tukena
Jokaisen elämässä on paljon hyvinvointia edistäviä tottumuksia.
Vahvista asiakkaan myötätuntoa itseään kohtaan ja voimavarojaan kohtaamalla hänet hyväksyvästi ja ymmärtävästi sekä arvostamalla hänen onnistumisiaan.
Lue lisää voimavarojen tukemisesta.
Sairastuminen herättää asiakkaassa monenlaisia tunteita ja ajatuksia. Ammattilainen voi tukea sairastunutta ja hänen läheistään antamalla huolelle tilaa, mutta myös auttamalla näkemään tilanteessa toiveikkaampaa näkökulmaa.
Lue lisää miten tukea sairastunutta ja hänen läheisiään ja miten käsitellä kuolemanpelkoa sairastuneen kanssa.
Muutosprosessi ja sen ohjaaminen
Asiakkaan muutosprosessissa on tärkeää, että ammattilainen ymmärtää ja hyväksyy asiakkaan juuri sellaisena kuin hän on. Yhdessä pohditaan näkökulman vaihtamisen taitoa, muutostoiveita, unelmia ja jo olemassa olevia vahvuuksia. Luodaan tavoitteita ja suunnitelmia sekä pysähdytään pienten askelten äärelle.
Lue lisää muutosprosessin ohjaamisesta.
Muutosprosessin ohjauksen työvälineitä
Asiakkaan muutosprosessin tukemiseen on laadittu ohjaajan työskentelyä helpottavia ohjauspolkuja ja muutoksen suunnittelua tukevia lomakkeita. Näin ohjauskeskusteluun saadaan ohjattavan kanssa yhdessä sovittu selkeä runko.
Tutustu elintapaohjauksen työvälineisiin.
Nuorten elintapaohjaukseen on suunniteltu omaa materiaalia.
Ammattilaisen oman työn arvioinnin tueksi
Ohjaustilanteiden jälkeen on hyvä pysähtyä miettimään toimintaansa ohjaajana; onnistumisia ja kehittämisen aiheita. Myötätunto itseä kohtaan on perustana myös myötätunnolle asiakkaita kohtaan.
Tutustu ohjauksen arvioinnin muistilistaan.