Siirry sisältöön

Hyvä tavoite auttaa elämäntapamuutoksen alkuun

”Aion liikkua enemmän” tai ”huomisesta alkaen syön terveellisemmin”. Nämä kaksi ovat varmasti yleisimmät ajatukset, kun ihminen kokee, että haluaisi muuttaa elintapojaan. Muutokselle on hyvät edellytykset, jos aikomus muutokseen nousee itsestä ja elämäntilanne on sellainen, että kokee siihen pystyvänsä. Mutta millainen on hyvä tavoite? Mikä on sellainen tavoite, että se todennäköisemmin myös toteutuu?

Terhi Koivumäki, kehittämispäällikkö, Neuvokas perhe
Julkaistu 25.11.2019
Kuva Anna Kara

Elämäntapamuutos kannattaa aloittaa sillä, että istahtaa pohtimaan nykyisen arjen asioita. Erityisesti kannattaa kiinnittää huomio asioihin, joihin on jo tyytyväinen, mitkä jo sujuvat. Jokaisen arjesta löytyy monta hyvää valintaa, joista on tullut arjen rutiinia. Muutoksia mietittäessä, voi tavoite olla myös jonkun jo toimivan asian lisääminen. ”Olipa mukava huomata, että kasviksia meillä on päivittäin. Niiden määrää voisin hieman lisätä joka aterialla.”

Usein on helpompi lisätä jo jotain toimivaa, kuin muuttaa tai poistaa jotain tottumusta. Aloittamalla tavoitteella, jonka saavuttaa ja se tuntuu jopa mukavalta, vahvistaa se omaa tunnetta siitä, että osaa ja pystyy. Onnistuminen kannustaa kokeilemaan myös uusia asioita.

Omaan arkeen sopiva tavoite

Hyvä tavoite on mahdollisimman konkreettinen. ”Aion liikkua enemmän” ei vielä kerro, mitä se käytännössä tarkoittaa. Se on kuitenkin hyvä pohja, hyvä suunta, mihin mennä, jos liikunnan lisääminen on se asia, mihin tällä hetkellä haluaa panostaa. Tavoite tulee konkreettiseksi, kun viet sen omaan arkeen mitä, missä, milloin – kysymyksillä.

”Mitä liikuntaa se voisi olla? Minkälainen liikunta sopii sinulle, mikä tuo hyvää mieltä? Mitä lajia olet aina halunnut kokeilla? Minkä liikunnan harrastaminen parhaiten sopisi arkeesi? Pitäisikö päästä liikkumaan heti kotiovelta vai toivotko liikunnalle tiettyä paikkaa? Missä kaikkein mieluiten liikut? Toiset nauttivat ulkona tai luonnossa liikkumisesta, toiset ovat enemmän sisäliikunnan suosijia. Entä milloin se olisi mahdollista? Minä päivinä pääsisit parhaiten liikkumaan? Viikolla vai viikonloppuna?”

Näillä ajatuksilla pääsee tavoitteesta tekemään hyvinkin konkreettisen ja omaan arkeen sopivan. ”Aion lisätä liikuntaa – pidän ulkona liikkumisesta ja nautin kävelystä. Olen aamuihminen, joten tiistai tai torstai – aamuisin voisin tehdä puolen tunnin kävelyn ennen töihin lähtöä. Lisäksi sunnuntaisin voisin tehdä pidemmän kävelyn ystävän kanssa.”

Tavoitteen saavuttaminen

Onnistumiset ruokkivat uusia onnistumisia, sen vuoksi tavoitteen asettelussa kannattaa olla maltillinen. Jos tavoite on riittävän pieni ja sen saavuttaa, on aina helpompi tehdä uusi tavoite ja iloita edellisen tavoitteen saavuttamisesta. Liian suuri tavoite voi tehdä sen saavuttamisesta suorituskeskeistä ja pahimmillaan saa koko innon hiipumaan, jos tavoitteen saavuttaminen tuntuu mahdottomalta.

Suunnitelmat eivät aina etene suorinta reittiä. Matkan varrelle tulee sairastumisia, kiireisiä aikoja tai muita tekijöitä, joiden vuoksi suunnitelmasta on hetkeksi poikettava. Näitäkin voi jo miettiä etukäteen. ”Jos sairastun, lepään rauhassa ja palaan sitten taas suunnitelman toteuttamiseen”. ”Tällä viikolla on kiireisempi viikko, joten teen vain toisen aamulenkin tällä viikolla.”

Hyvä tavoite tuo hyvää mieltä, tuntuu mahdolliselta ja auttaa huomaamaan, mihin kaikkeen jo pystyy. Jos tavoite sanana tuntuu liian suurelta, sitä voi myös ajatella kokeiluna. ”Kokeilen ensin tätä asiaa arjessani ja jos se ei tunnu minulle hyvältä, voi aina kokeilla jotain muuta.” Hyvät tavoitteet ja kokeilut antavat meille tietoa itsestämme ja auttavat meitä voimaan paremmin.

Tukea omaan elämäntapamuutokseen löydät esimerkiksi seuraavista artikkeleista:

Liikuntatottumusten muuttaminen

Kasvisten lisääminen arkeen

Muutosvalintojen tueksi

Hyvän mielen arkitaidot

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset