Flytta dig till innehållet

Mindfulness stöder den stressade och insjuknade

Med mindfulness avses en medveten närvaro i stunden. Det är sinnets gymnastik, där vi övar oss i att rikta uppmärksamheten på att vara här och nu och våra upplevelser av det.

Anne Kuusisto, lapsiperheasiantuntija, Mindfulness-ohjaaja.
Julkaistu 26.10.2020
Bild: Tiina Eloranta

Mindfulness stöder: Det är ofta svårt att vara ens bara någon minut helt stilla och sysslolös. Fastän vi skulle sträva till att uppnå lugn och avslappning, påminner oss kroppen eller sinnet redan efter ett par minuter att de är uttråkade och vill börja göra något. Sinnet är vant att planera och analysera och kontakten till kroppen försvagas ofta.

Hur inleda mindfulness-övningen

Det lättaste och enklaste sättet att öva mindfulness är att koncentrera sig på sin andning. Man behöver inte ändra sin egen andning, det räcker att följa med dess gång.

Man kan sluta ögonen, men också hålla dem öppna. Viktigast är, att koncentrera sig på sina känslor och på sin kropp. Tankarna ger sig lätt iväg på äventyr, men uppmärksamheten styrs milt tillbaka till andningen, till exempel till bröstkorgen eller bukområdet. Pulsen sjunker och det parasympatiska nervsystemets reagerande minskar. Kroppsmedvetenheten förstärks och tack vare övningarna uppfattar vi bättre kroppens budskap.

Man kan träna att koncentrera sig på sin andning i små stunder i många olika vardagliga situationer, till exempel då man väntar vid rött ljus i trafiken eller i sängen innan man ska somna på kvällen. Ifall det till en början känns svårt att koncentrera sig, kan man till hjälp för övningarna testa inspelningar eller applikationer som finns på webben.

Nytta av mindfulness-övningen:

  • förbättrar kroppens och sinnets förmåga att slappna av
  • stresskontrollen förbättras
  • ökad godkännande närvaro och sinnesfrid
  • färdigheterna för gott humör förstärks
  • det parasympatiska (lugnande) nervsystemets verksamhet förstärks
  • förstärker hjärthälsan: sänker bevisligen blodtrycket, sänker pulsen och minskar mängden stresshormoner.

 

Testa på Hjärtförbundets YouTube-kanal:

Mindfulness – övning 7 min.

Mindfulness – övning för barn och vuxna

 

Läs också:

Eija Honkonen: Det är fint att vara frisk och leva ett normalt vardagsliv

Erfarenheter av hjärtrehabiliteringskursen

Rehabilitering lönar sig

Lue seuraavaksi

Sökning

Hittades 0 resultat