Mitä vertaistukihenkilöltä odotetaan?
Vertaistukihenkilönä toimiminen perustuu aina vapaaehtoisuuteen. Vertaistukihenkilönä olet vapaaehtoistoimija, joka on valmis kuuntelemaan, kertomaan ja keskustelemaan sairastumisesta, toipumisesta ja elämästä sairauden kanssa. Voit toimia oman aikataulusi puitteissa ja lopettaa halutessasi. Vertaistukihenkilön tehtäväkuvat voivat vaihdella paljon. Siksi tarvitaan kokemuksiltaan ja taidoiltaan erilaisia toimijoita, jotka ovat valmiita sitoutumaan antoisiin ja joskus myös vaativiin vapaaehtoistoiminnan tehtäviin. Kaikilta vertaistukihenkilöiksi aikovilta odotamme […]
Lue artikkeliVertaistukihenkilönä vapaaehtoistyölläsi on merkitystä
Vertaistukihenkilön tärkein tukemisen työkalu ovat kuuntelevat korvat. Saat kuulla ja tuntea, kuinka helpottavaa vastasairastuneen tai hänen läheisensä mielestä on tavata jo pidempään sairauden kanssa selvinnyt henkilö. Voit keskustella sairastumiseen ja sen mukanaan tuomiin elämänmuutoksiin liittyvistä tunteista ja kokemuksista. Voit myös hyödyntää osaamistasi tai oppia uutta, esimerkiksi kertomaan omaa tarinaasi kuulijoita kiinnostavalla tavalla ja esiintymään erilaisissa […]
Lue artikkeliVertaistukitoiminnan periaatteet
Vertaistukitoimintaa ohjaavat sydänyhteisön yhteiset periaatteet: vapaaehtoisuus, rohkeus, ihmisen kunnioittaminen, luotettavuus, asiantuntemus ja tavoitteellisuus. Vapaaehtoisuus Vertaistukitoiminta on sydänyhteisön vapaaehtoistoimintaa. Jokainen vertaistukihenkilö on mukana itselleen sopivalla tavalla ja toimii itse valitsemissaan vertaistukitoiminnan tehtävissä. Rohkeus Vertaistukitoiminta on rohkeutta kohdata erilaisia ihmisiä ja heidän kokemuksiaan, kuunnella avoimesti ja kertoa omista kokemuksista sen mukaan kuin se on itselle mahdollista ja […]
Lue artikkeliEsitteet ja markkinointi
Esitteet Koulutuksen rakentajien tuottama koulutuksen ohjelma liitetään valmiiseen esitepohjaan. Esitteestä pitää löytyä koulutuksen perustiedot, esimerkiksi: koulutuksen nimi, kohderyhmä, ajankohta, paikkakunta/ verkkokoulutus, tarkoitus, osaamistavoitteet, ohjelma, kouluttajat, ilmoittautuminen. Löydät tästä kolme valmista esitepohjaa: • Lyhyt verkkokoulutus • Yhden päivän lähikoulutus • Kahden päivän lähikoulutus Esitteeseen liitetään Killan ilmoittautumislinkki (siistinä hyperlinkkinä) – kts. ohje koulutuksen viemisestä Kiltaan ja […]
Lue artikkeli12 toukokuun, 2021
Toimintatapa koulutussisällön rakentamiseksi
1. Työryhmän kokoaminen edustajat yhdistyksistä edustajat piireistä/valtakunnallisista yhdistyksistä liiton vastuuhenkilöt valmisteleva yhdistys-piiri/valtakunnallinen yhdistys-liitto-trio käynnistää työn 2. Sisällön tuottaminen nimi, tarkoitus ja osallistujan osaamistavoitteet, kohderyhmä, sisällön pääteemat ja ohjelma aikatauluineen, opetusmuoto (verkko/lähi), menetelmät, kouluttaja/t […]
Lue artikkeli3 toukokuun, 2021
Vinkkejä kouluttajille koulutuspäivän menetelmiksi
Vinkkejä menetelmiksi Ennakkokysely Selvittämällä etukäteen osallistujien kysymyksiä, toiveita tai kokemuksia koulutuksesi aiheesta voi olla hyvinkin hyödyllistä. Kyselyllä voit selvittää joko ennakkotunnelmia ja odotuksia hieman ennen koulutuksen alkua aiheeseen liittyviä kysymyksiä hyvissä ajoin, jolloin ehdit valmistautumaan niihin Useimmiten kysely kannattaa toteuttaa digitaalisilla välineillä mutta perinteiselle paperikyselyllekin on paikkansa, Kokeilemisen arvoisia työkaluja: Kyselytyökalut (Google forms, Webropol, Surveypal), […]
Lue artikkeliKoulutusten arviointi ja materiaali
Yhdistyskoulutuksien arviointi -ohjeistus Palautekyselypohja, jonka viisi ensimmäistä kysymystä kysytään kaikista yhdistyskoulutuksista, on luotu ja se sijaitsee Webropolissa. (PALAUTE) Vakiokysymysten lisäksi koulutuksen rakentajat laativat muutaman koulutuskohtaisen lisäkysymyksen palautekyselyyn. Nämä lisäkysymykset (alkukysymykset) liittyvät mittareihin, jotka koulutuksen rakentajat ovat määrittäneet ennen koulutusta. Kouluttajat huolehtivat vaikutusten arvioinnin toteutumisesta lähettämällä vain lisäkysymykset (seurantakysymykset) koulutuksen osallistujille sopivaksi katsomansa ajan kuluttua (esim. […]
Lue artikkeli