Hyppää sisältöön

8 posts found.

Date selected: toukokuu 2021

Clear search

Videot ja verkkoluentotallenteet

Videoita voi hyödyntää ryhmäohjauksessa ja tapahtumissa sekä yksilöohjauksen tukena. Sydänsairaudet   Liikunta   Ruoka ja ravitsemus Verkkoluento: Innostu kasviksista – käytännön vinkit kasvisten lisäämiseen  

Lue artikkeli

Asiakkaalle tulostettavat artikkelit

Tähän johdantoa… Lääkehoito   Liikunta sairastumisen jälkeen   Hengitys   Seksi sairastumisen jälkeen

Lue artikkeli

Lomakkeet

Lomakkeet on tarkoitettu asiakkaille jaettavaksi ja tulostettavaksi. Ne ovat pääasiassa asiakkaan omia työvälineitä oman toiminnan tunnistamiseen ja tiedostamiseen. Liikunta   Ravitsemus Ruokapäiväkirja (pdf) auttaa havainnoimaan omaa syömistä monesta näkökulmasta. Ruokapäiväkirjaa voi täyttää myös osittain asiakkaan tarpeen mukaan. Se on pääasiassa asiakkaan oman reflektoinnin tueksi käytettävä havaintoväline. Täyttöohjeessa (word) on lisätietoa päiväkirjan täyttämisestä.

Lue artikkeli

Kuvamateriaalia ravitsemusohjaukseen

Hyvää ruokavaliota voi toteuttaa monella tavalla. Esimerkkikuvien ja kaavioiden tarkoitus on havainnollistaa ruokavalintoja ja niiden merkitystä hyvinvoinnille. Niitä voi tutkia yhdessä asiakkaan kanssa pohdiskellen ja peilaten asiakkaan omiin tottumuksiin. Kuvamateriaalia voi käyttää yksilö- ja ryhmäohjauksessa keskustelun tukena. Asiakkaalta voi muun muassa kysyä: Mitä tämä kuva kertoo sinulle? Mitä ajatuksia tai kysymyksiä kuva sinussa herättää? Kuvia […]

Lue artikkeli

Myönteinen vuorovaikutus tukee asiakasta

Toimivan vuorovaikutuksen tarkoitus elintapaohjauksessa on ymmärtää asiakkaan näkökulmaa ja tilannetta. Jokainen asiakas on yksilö erilaisine taustoineen ja hyväksytyksi tulemisen tunne on avain hedelmälliselle yhteistyölle. Kuunteleminen, arvostaminen ja kannustaminen rakentavat luottamusta ja välittämisen kokemusta vuorovaikutustilanteissa. Avoimet, arvostavat kysymykset toimivat ohjauksen tukirankana paremmin kuin suorat neuvot tai tenttaavat kysymykset. Tavoitteena on, että asiakas itse löytää omasta elämästään […]

Lue artikkeli

Muutosprosessi ja sen ohjaaminen

Näkökulman vaihtamisen taito Motivoivassa ja ratkaisukeskeisessä työtavassa keskeistä on näkökulman vaihtamisen taito. Asiakkaat ovat monesti tottuneita kertomaan terveydenhuollon ammattilaisille oireistaan, ongelmistaan, haasteistaan ja vioistaan. On tärkeää, että asiakas saa näistäkin kuulluksi tulemisen tärkeän tunteen. Tunteen, että ammattilainen ymmärtää minun haastavan tilanteeni ja hyväksyy minut juuri tällaisena. Asiakasta on hyvä herätellä katsomaan ongelmaa toisin silmin, löytää […]

Lue artikkeli

Voimavarojen tukeminen

Autat asiakasta hänen pulmissaan kysymällä häneltä hänen tilanteestaan. Ohjaajana sinulla on mahdollisuus auttaa asiakasta löytämään uusia ratkaisuja. Voit myös auttaa näkemään tilannetta toiveikkaammasta näkökulmasta. Ohjattavan ajatukset syntyvät kysymyksien avulla. Niihin ei aina tarvitse saada vastausta. Kysymys itsessään käynnistää mielessä erilaisia ajatuksia. Ratkaisut eivät välttämättä synny heti vastaanotolla vaan arjessa. Kun huomaat asiakkaan pohtivat kysymystäsi, anna […]

Lue artikkeli

Motivoiva ohjaus työtapana

Motivoivan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyt ammattilaiselle Valinta keskittyä muutostoiveisiin ongelmien sijaan voimauttaa posiitivisemmalla otteellaan Vastuu jakautuu ammattilaiselle ja asiakkaalle: asiakas on aktiivinen toimija ja ammattilaisella ei tarvetta ”hokkuspokkus-vinkeille” Hyvät kysymykset käynnistävät parhaimmillaan asiakkaassa prosessin, jolloin käyntien välissä olevana aikanakin tapahtuu positiivisia asioita toivottuun suuntaan Motivoivan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyt asiakkaalle Saa omat vahvuudet ja olemassa […]

Lue artikkeli