Myönteinen vuorovaikutus tukee asiakasta
Toimivan vuorovaikutuksen tarkoitus elintapaohjauksessa on ymmärtää asiakkaan näkökulmaa ja tilannetta. Jokainen asiakas on yksilö erilaisine taustoineen ja hyväksytyksi tulemisen tunne on avain hedelmälliselle yhteistyölle. Kuunteleminen, arvostaminen ja kannustaminen rakentavat luottamusta ja välittämisen kokemusta vuorovaikutustilanteissa. Avoimet, arvostavat kysymykset toimivat ohjauksen tukirankana paremmin kuin suorat neuvot tai tenttaavat kysymykset. Tavoitteena on, että asiakas itse löytää omasta elämästään […]
Lue artikkeliMuutosprosessi ja sen ohjaaminen
Näkökulman vaihtamisen taito Motivoivassa ja ratkaisukeskeisessä työtavassa keskeistä on näkökulman vaihtamisen taito. Asiakkaat ovat monesti tottuneita kertomaan terveydenhuollon ammattilaisille oireistaan, ongelmistaan, haasteistaan ja vioistaan. On tärkeää, että asiakas saa näistäkin kuulluksi tulemisen tärkeän tunteen. Tunteen, että ammattilainen ymmärtää minun haastavan tilanteeni ja hyväksyy minut juuri tällaisena. Asiakasta on hyvä herätellä katsomaan ongelmaa toisin silmin, löytää […]
Lue artikkeliVoimavarojen tukeminen
Autat asiakasta hänen pulmissaan kysymällä häneltä hänen tilanteestaan. Ohjaajana sinulla on mahdollisuus auttaa asiakasta löytämään uusia ratkaisuja. Voit myös auttaa näkemään tilannetta toiveikkaammasta näkökulmasta. Ohjattavan ajatukset syntyvät kysymyksien avulla. Niihin ei aina tarvitse saada vastausta. Kysymys itsessään käynnistää mielessä erilaisia ajatuksia. Ratkaisut eivät välttämättä synny heti vastaanotolla vaan arjessa. Kun huomaat asiakkaan pohtivat kysymystäsi, anna […]
Lue artikkeliMotivoiva ohjaus työtapana
Motivoivan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyt ammattilaiselle Valinta keskittyä muutostoiveisiin ongelmien sijaan voimauttaa posiitivisemmalla otteellaan Vastuu jakautuu ammattilaiselle ja asiakkaalle: asiakas on aktiivinen toimija ja ammattilaisella ei tarvetta ”hokkuspokkus-vinkeille” Hyvät kysymykset käynnistävät parhaimmillaan asiakkaassa prosessin, jolloin käyntien välissä olevana aikanakin tapahtuu positiivisia asioita toivottuun suuntaan Motivoivan ja ratkaisukeskeisen ohjauksen hyödyt asiakkaalle Saa omat vahvuudet ja olemassa […]
Lue artikkeli