Siirry sisältöön

Kyselin jo aiemmin rytmihäiriöitä sinulta. Viimein ottivat TK:ssa EKG:n, jossa kanta.fin mukaan Lvh. Lekuri sanoi, että se on OK. Sanoi että filmi normaali, ei muuta. Kerroin hälle, että suorituskyky alentunut, kannassa lukee, että suorituskyvyn alenemaa ei ole. Huolestuin tästä seinämien paksuuntumisesta turhaanko? Määräs se mulle amlodipinia, cozaaria, simvastaniniakin, vaik kaikki oli kuulema hyvin paitsi alapaine yli 90, kolesterolilääkettä kirjoitti 1 kk, kontrolli vuoden kuluttua, tointaakohan tuo kuukauden syönti?

29/12/2016

normaaliako

Vastaus

Mikko Syvänne
Julkaistu 30.12.2016
Päivitetty 4.6.2018

Vasemman kammion seinämäpaksuntumaa eli -hypertrofiaa (LVH, left ventricular hypertrophy) on monen asteista, lievää ja vaikeampaa, ja EKG-muutokset tämän mukaisia. EKG-laitteen automaattianalyysin antamaan tulkintaehdotukseen ei pidä sokeasti tuijottaa, ne ovat ehdotuksia lääkärille, joka aina ottaa vastuun tulkinnasta. Toisaalta EKG on epäherkkä LVH:n osoittaja, tarkemman kuvan saa sydämen ultraäänitutkimuksella. LVH ja siihen liittyvä vasemman kammion täytön jäykistyminen voi johtaa sydämen täyttövaiheen (diastoliseen) vajaatoimintaan tai sen esiasteeseen. Jos LVH:n syynä on kohonnut verenpaine, hoito on joka tapauksessa verenpaineen hyvä hoito.

Kolesterolilääkitys ei koskaan ole yhden kuukauden “kuuri”, vaan periaatteessa pysyvä hoito silloin kun sen aihe on asianmukaisesti harkittu. Ehkä kuukauden lääkemääräys oli tarkoitettu lääkkeen sopivuuden testaukseen. Lääkemääräys on siis tämän koeajan jälkeen syytä uusia, jos lääke sopii. Hyvään käytäntöön kuuluisi myös hoitovasteen (kolesteroliarvojen) kontrollointi noin kuukauden kuluttua lääkkeen aloittamisesta ja sen perusteella hoidon jatkaminen tai mahdollinen tehostaminen.

30/12/2016

Mikko Syvänne

Lue seuraavaksi

Haku

Löytyi 0 tulokset